Byggahus.se

Nedsänkt altan?

1. M
    Medlem · Värmland · 132 inlägg

Mixi

Medlem
    Hej.
    Vi har precis börjat bygga hus och insett att tomten sluttade lite mer än vi trott. Vi höjde upp huset så mycket vi fick men ändå hamnar huset under tomtnivå.

På baksidan där vi ska ha altan sluttar alltså tomten lätt uppför. Vi har börjat fundera hur vi ska göra med tomten och har två alternativ

1. Gräva ut tomten så den blir plan från huset. Fördel då är att det är så "man gör" och man vet att det blir bra. Nackdelar är att vi gräver ut tomten vilket innebär mer kostnad + att gångvägen bredvid tomten även den hamnar högre med mer insyn = Vi måste ha ännu högre häck

2. Vi gör en altan i nivå med huset och sedan ett trappsteg upp till tomten (blir kanske 50cm) och där planar ut tomten. Blir billigare. Men kan man göra så? Blir det bra? Inte sett några bilder på detta och funderar på om det är för att det inte blir bra

Lägger upp en film där jag står på uteplatsen så kanske ni förstår mer vad jag menar

Logga in för att se filmer.
  2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 856 inlägg

huggan

Medlem
    Ett helvete att ha en tomt som lutar så, spara dig mycket svärande i framtiden och shackta bort det direkt.

3. M

Mixi

Medlem
    Plana ut den ska vi göra oavsett så vi får en platt tomt. Frågan är bara om vi ska göra det i nivå med huset eller om vi göra det ca 50 cm ovan husets nivå och då ha en stor nedsänkt altan och sen ett eller två trappsteg upp till den plana tomten

4. H

huggan

Medlem
    Okej, då är det väl mest då om man vill kunna se något när man sitter på trädäcket som är frågan. För det gör man knappt med en sådan skillnad i höjd.

5. M

Mixi

Medlem
    Det är det jag funderar lite på. Hur blir det egentligen att sitta så. Vi har ingen utsikt att tala om så det är mest skog och vår egen gräsmatta att se. Men kanske blir konstigt ändå. Kanske finns en anledning att ingen gör så =p

6. H

huggan

Medlem
    Annars får du ha bara en smal trallbit sen trapp upp eller ramp till däcket som är uppe på tomten. Men hur kommer utsikten från alla fönster i huset bli?

7. M

Mixi

Medlem
    D
    Det tror jag kommer bli konstigt. Vi ska ha stort trädäck så jag tänker att det inte påverkar alltför mycket inifrån. Har man bara en smal remsa innan man höjer upp kommer det nog se konstigt ut inifrån.

8. H

huggan

Medlem
    Tycker inte någon lösning tilltalar dig och när man bygger nytt så vill man ju ha det perfekt. Så den enda lösningen är nog att shakta ner hela tomten. Ser man det till den totala budgeten är det inte mycket pengar.

9. K
    Självbyggare · Skåne · 2 576 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Blir det inte orimligt dyrt tycker jag att du ska schakta ner hela tomten så att huset inte ligger under marknivån. Inte bara trädäcket som spelar roll. Fuktnivån för huset blir även bätte.

Vår tomt låg i en sluttning men vi kunde lägga gruset från backen på framsidan för att få en planare tomt. Längst bak har vi en slänt på 125 cm och likadant längst fram mot gatan. Det är galet fuktigt under slänten längst upp, men det gillar ju jordgubbarna :)

10. M

Mixi

Medlem
    Hade i princip bestämt mig för att plana ut helt så hittade jag dessa bilder. Såg ju inte alls så tokigt ut. Hmm

http://enockssons.se/galleri/villa-larod/

Är inte främst kostnaden som spelar in utan största problemet är nog gångvägen vi har längs tomten som också lutar lika mycket. Vill inte ha någon insyn från den. Planar vi ut tomten kommer gångvägen ca 1 m högre än tomten. Men man kanske kan sätta häck uppe vid gångvägen och sen en slänt ned mit tomten så löser vi det problemet.

Jaja vi har lång tid på oss att bestämma oss =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.