Byggahus.se

Nedre takläkt, vad är en rimlig luftspalt?

1. shogo99
    Medlem · Uppsala · 161 inlägg

shogo99

Medlem
    Hej!
    Jag har en fundering om vårat hus som färdigställdes under 2010.
    Det var så att den nedre läkten var helt omålad och inga plåtar på den, och efter ett tag så kom husbyggaren på att man kanske skulle klä in den nedre läkten med en plåt för att gissningsvis både skapa ett bättre utseende och skydda mot väder o vind.
    Det var tänkt att det skulle bli en luftspalt ned mot takfotsplåten på mellan 3-5mm vilket jag tycker låter lite, men sen så blev det mellan 0-3mm som ni ser på bilden.
    Borde inte luftspalten mellan läkten och takfotsplåten vara 10-15mm eller är det ok med bara runt 4mm?

Redigerat 8 dec 2011 19:42
  2. S
    Anonym

SBH

Anonym
    helst ska ju det kunna rinna ner vatten också.

3. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 269 inlägg

Larsa

Medlem
    Svårt att se vad det är på bilden. Är det uppifrån:takpanna, röd plåt på läkten, takpapp, grå takfotsplåt och sist hängränna? Eller missar jag ngt?

4. shogo99
    Medlem · Uppsala · 161 inlägg

shogo99

Medlem
    Nästan rätt, det är uppifrån:takpanna, röd plåt på läkten, grå takfotsplåt (den övre delen skuggig, därav att det kunde misstas för takpapp) och sist hängränna, takpappen går väl inte ned så långt över takfotsplåten antar jag.

5. N
    Medlem · stockholm · 3 437 inlägg

Noseone

Medlem
    Brukar man inte skruva takfotsplåten i nedersta läkten?

Du får väl in luft genom "fågelplåten" eller vad den heter som hindrar fåglar från att ta sig in under pannorna.

6. B
    Medlem · Norrbotten · 16 inlägg

Blomman16

Medlem
    Om man ska göra enligt boken (AMA) ska fotplåten fästas i råsponten och sedan ska pappen läggas över plåten och fästas med klisterkanten (beror vilken papp man har).

De flesta hemmabyggare och husbyggare brukar istället skruva fotplåten i bärläkten för att man tycker det ser snyggare ut.

Har man satt fotplåten under pappen finns det dem som sätter en extra fotplåt på läkten för att slippa se läkten, som i detta fall alltså.

Angående mellanrummet mellan plåtarna så är det viktiga som sagt att vattnet som kommer under pannorna kan rinna mellan. Är ju inga stora mängder vatten som kommer, men det blir ju en del kondensvatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.