Byggahus.se

Nedgång ner till källare med avlopp får problem vid regn. Tak enda lösningen?

515 läst  9 svar

1. berisen
    Medlem Nivå 7
    Imorse så hade vi ett galet skyfall och av en slump så gick jag förbi källarnedgången ute och fick se att det var fullt med vatten och det rann undan väldigt dåligt i avloppet där så det var bara att gilla läget och börja rensa innan det skulle stiga över tröskeln.

Fick bort skiten som satt där och nu rinner det på bra igen så nu klarar det av ett skyfall igen men det är just det som är lite otäckt, alltså att man är helt beroende av ett enda avlopp och blir det stopp så kommer det helt garanterat komma in vatten i källaren. Stoppet nu bestod av typ sand/grus och liknande som troligen är resterna från betong som eroderat och runnit ner tillsammans med lite övrigt bråte från skogen som hamnat där nere.

Hur hade ni löst ovanstående problem? Det enda jag kommer på är ju att sätta upp ett tak där men tänkte om det finns fler smarta lösningar? Ett "sommartak" som man viker över och fäster på något form av "klaffar" på fasaden skulle ju fungera på sommaren men på vintern blir det nog ett problem med snön och dess vikt.

2. S
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag har liknande problem hemma där det dessutom har runnit in i källaren ett par ggr.

I mitt fall så beror det dels på att det troligtvis är ett litet stopp längre in i ledningen plus att jag har två hängrännor som är dåliga och givetvis möts rakt ovanför källartrappen och leder till vattenfall. Tänkte på hur det ser ut rakt ovanför din trapp?

Själv ska jag både byta rännor, sätta plåttak, och rensa avlopp.

3. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Flera kommuner kräver att den typen av avloppsbrunnar ska kopplas till dagvatten istället för spillvatten av just den anledningen du har råkat ut för. Jag brukar föreslå att man bygger ett tak över trappen, för att minska mängden vatten som kommer ner där, det är ju inte bara sommartid som det regnar.

4. S
    Medlem Nivå 11
    Sätt ett tak.

5. berisen
    Medlem Nivå 7
    Har inga hängrännor just där så det är inga problem utan det här var "bara" rent regn så att säga. Men när det blir skyfall så kan det räcka ser det ut som. Jag matade in och spolade noggrant med slang en bra bit in i avloppet och det verkar ha spolat bort skiten som satt där för nu under senaste tokregnet som kom för en stund sedan så rann det undan fint men det känns ju lite risky.

Kan det vara värt att sätta någon finare typ av sil i brunnen för att undvika att skräp följer med? Fast då blir det väl stopp där istället kanske.

Redigerat 13 jun 11:30
  6. berisen
    Medlem Nivå 7
    Ingen som byggt liknande tak som kan visa lite bilder? :) Har lite svårt att komma på någon vettig konstruktion som skulle passa in på huset.

7. E
    Verktygstokig · Nivå 8
    Fördelen med tak är ju att du skyddar dörren också, så att den håller längre.

Titta på hur ditt vanliga tak ser ut och bygg ett likadant med liknande pannor och vindskivor. Ett halvt sadeltak eller ett pulpettak med samma takvinkel som ditt vanliga tak kanske hade passat?

• Laddar…
  8. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Det kan bli lite problem med ett tak här då det sitter ett fönster "lite fel".... Ett tak behöver ju även gå över trappen samt ge den som går ner ett fritt mått på iallafall 2 m över trappen och då känns det som om fönstret sitter i vägen. Det finns inte någon bild med en annan vinkel mot fasaden så att man ser helheten på hela fasaden. skulle bli lättare då att ge tips på takutformning...

• Laddar…
  9. berisen
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla tipsen. Här finns en till bild där man ser helheten lite bättre. Fönstret stör ju lite tyvärr, man kan inte göra en speciellt hög konstruktion.

Skulle det inte räcka rätt långt om man gjorde en trappa över större delen av nedgången bara? Alltså att man täcker typ.. 50-60% av den med ett tak? Lär ju ta bort väldigt mycket "regnbar yta". Om det är några trappsteg som är oskyddade kanske inte gör så mycket?

Jag har skissat lite på en sån lösning men den är ju beroende av att den inte får gå hela vägen ut.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Skulle detta kunna vara ett alternativ? Lte snabbt skissat...... med stolpar i räckeshörn och slut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tak1.jpg

Eller blir det då kanske lite mörkare i det rum vars fönster hamnar under taket? Går ju även att satsa på ett ljusgenomsläppligt tak.