Nedfallet material inuti spänntak

180 läst  2 svar

1. Skrunkelbunk
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på och fixar min bostadsrätt inför försäljning, och det antagligen största problemet är taket i ena sovrummet. Huset är från 1905 men gjordes om en del ca 1980, då några frigolitskallar tyckte det var bra att bland annat slå sönder gammal stuckatur och sätta spänntak.

Det som har hänt är att gammalt takmaterial har ramlat ner och ligger och trycker mot spänntaket (vet inte vad det är för material, men vid en brand i en annan lägenhet för några år sedan konstaterades att det är sådant som smälter). Det buktar ner rejält och syns att det är bitar som trycker mot materialet. Min fråga är om man skulle kunna snitta upp ett kryss i spänntaket där stuckaturen eller vad det är ligger, tömma ut det och därefter reparera snitten med exempelvis glasfiberväv och latexfog och måla över? Det kan ju bli ganska saftigt både kostnads- och arbetsmässigt att ta ner alltihop och göra ett nytt innertak, för att inte tala om att restaurera det gamla som finns där inne och tydligen inte är i toppskick, så jag vill kolla om det finns mer överkomliga sätt att bli av med problemet.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    nej man kan inte skära upp spända tak. Då faller ju hela grejen med det hela och det kommer hänga liktförbenat......
    Sen beror det ju på vad det är för material också. Stora tak spände man ju med juteväv först och sen limmade papp på. Ett sånt tak skulle man möjligen kunna lossa (och sen få tillbaks) efter nån långkant och kanske få ut böset.

3. R
    Bannad · Nivå 16
    Är det ett barakudatak ( plast ) Brandfarligt som tusan så är det total kört med någon rep eller ta bort något från ovansidan , och ett nytt måste till . riv och sätt panel i taket , snabbast och billigast

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: