2 651 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Nedböjning av mellanbjälklag efter ombyggnation
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Vi har efter en större ombyggnad fått en nedböjning på 17 mm på ett 4 metersspann i bjälklaget mellan bottenvåning och ovanvåning. Detta kommer sig sannolikt av att en nockbalk fästs in i en vägg som i sin tur vilar på bjälklaget. Vi har haft en konstruktör inblandad för att det ska bli rätt så jag är lite förvånad över nedböjningen. Efter att ha kollat runt lite har jag hittat bl.a. dessa tabeller från Träguiden:
https://www.traguiden.se/konstrukti...sgang/dimensionering-i-bruksgranstillstandet/
Där framgår att max nedböjning får vara 20 mm ELLER längden delat på 300. Hur ska man förhålla sig till det? I vårt fall har vi 17 mm (som är mindre än 20 mm) men även 1:230 (vilket är mer än 1:300).
Golvet på ovanvåningen är rakt eftersom att snickarna shimsade upp bjälklaget före golvspån lades. Det är i taket på nedervåningen som nedböjningen är synlig. Bör jag vara orolig över bärigheten?
Jag intalar mig att det bör vara ok eftersom att på skolor och butikslokaler är det ok med 30 mm alt 1:200 men intalning är sällan synonymt med facit.
https://www.traguiden.se/konstrukti...sgang/dimensionering-i-bruksgranstillstandet/
Där framgår att max nedböjning får vara 20 mm ELLER längden delat på 300. Hur ska man förhålla sig till det? I vårt fall har vi 17 mm (som är mindre än 20 mm) men även 1:230 (vilket är mer än 1:300).
Golvet på ovanvåningen är rakt eftersom att snickarna shimsade upp bjälklaget före golvspån lades. Det är i taket på nedervåningen som nedböjningen är synlig. Bör jag vara orolig över bärigheten?
Jag intalar mig att det bör vara ok eftersom att på skolor och butikslokaler är det ok med 30 mm alt 1:200 men intalning är sällan synonymt med facit.
Rent hållfasthetsmässigt behöver du inte oroa dig.
Vid träkonstruktioner är nedböjningen ofta styrande vid dimensioneringen, det är därför träbalkar generellt blir relativt höga. Det finns oftast många procent kvar av hållfastheten när man precis klarar (eller inte klarar) nedböjningskraven.
Vid träkonstruktioner är nedböjningen ofta styrande vid dimensioneringen, det är därför träbalkar generellt blir relativt höga. Det finns oftast många procent kvar av hållfastheten när man precis klarar (eller inte klarar) nedböjningskraven.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Golvet verkar inte ha böjt ned sig motsvarande så jag misstänker att nedböjningen skedde innan snickarna lade golvet på ovanvåningen. Infästningen är gjord så som konstruktören föreskriver men hans modell sträcker sig bara till väggen som vilar på bjälklaget. Den beskriver inte hur bjälklaget ska vara under denna vägg. Jag tror att han tagit vara på att bjälklaget var utsatt för mer last innan vi byggde om än det skulle vara efteråt. Jag har inte talat något mer med honom efter att bygget slutfördes utan tänkte börja med att undersöka läget så mycket som möjligt på egen hand.GoForIt skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jag kan väl tillägga att bjälklaget är ett drygt decennium gammalt men att det återanvänts för vårt ombygge
Lasterna måste ju tas ut och fördelas hela vägen ner, annars kan ju problem som de du beskriver uppstå.
Snickarna borde ju ha slagit larm redan i samband med att de påbörjade förberedelserna för golvläggningen.
Snickarna borde ju ha slagit larm redan i samband med att de påbörjade förberedelserna för golvläggningen.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det är ett och annat som vart snett sedan innan så jag förstår om de inte tog någon större notis. Vad gör man i detta skede, hålla ett öga på om nedböjningen förändras? Efter hur lång tid kan man betrakta nedböjningen som "stabiliserad"?GoForIt skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Ok, kanske får börja med att tala med konstruktören ändå. Men om man ska tala om marginal - det bör inte vara på bristningsgränsen som det är nu va? Tänker främst på att skolor har l/200 som dimensionerande nedböjning och förråd etc. har l/150.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Hur gammalt är huset? Om du säger att det nya golvet på ovanvåningen är rakt, är du säker så att det inte handlar om en gammal nedböjning? Gamla mellanbjälklag brukar gå i vågor.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Huset är 12 år gammalt och det har blivit en tunn spricka i en gipsskarv i taket som tyder på att det varit någon form av rörelse sen det målades, sannolikt för 12 år sedan. Jag brukar inte kolla i taket så mycket utan upptäckte detta bara för att jag höll på att leka runt med en nyinköpt laseravståndsmätareF Finndjävel skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Storleken på nedböjningen av ett bjälklag påverkas av 1) bjälklagets spännvidd, 2) bjälkarnas c/c avstånd, 3) lasten på bjälklaget, 4) bjälkarnas tvärsnittsmått och 5) bjälkarnas kvalitet ur hållfasthetssynpunkt. Eftersom spännvidd och troligen även c/c avstånd är givna har något gått fel när det gäller lastantagandet, antagande om hållf kvalitet eller själva nedböjningsberäkningen. Vill du ha synpunkter som är mer än spekulationer måste du redovisa alla måttuppgifter i det aktuella fallet.