Behöver dra en nätverkskabel (skärmad CAT6) ca 20 meter genom huset.

På ett ställe vore det absolut smidigast om jag drog i samma rör som en strömkabel till ugnen (220V) ca 3 meter. Någon som vet om det skulle påverka datatrafiken (packetloss mm)?

Nu var det inte det du frågade men jag måste svara det ändå:

Det är FÖRBJUDET OCH FARLIGT att lägga en vanlig nätverkskabel tillsammans med starkströmskabel i samma rör.

Några störningar på nätverkstrafiken lär du dock inte märka men låt bli ändå!!!

Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Nu var det inte det du frågade men jag måste svara det ändå:

Det är FÖRBJUDET OCH FARLIGT att lägga en vanlig nätverkskabel tillsammans med starkströmskabel i samma rör.

Några störningar på nätverkstrafiken lär du dock inte märka men låt bli ändå!!!
Varför är det FARLIGT?
Vart står det att det är FÖRBJUDET?

//Patrik

• Gilla
Klockradio
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Varför är det FARLIGT?
Vart står det att det är FÖRBJUDET?
Se om du inte kan förstå det själv genom att läsa igenom de två citerade trådarna där folk redan ingående har förklarat varför.

Med _kabel_ för starkströmmen (EKK e.d.) borde det inte vara ett säkerhetsmässigt problem med nätverkskabel tycker jag.

Lös FK + vanlig nätverkskabel är inte tillåten.

För _tele_ så har Skanova krav på vad man gör i sin anläggning, inkl säkerhetsavstånd mellan all el och tele.

om man ska dra det i samma rör ska tele-kabeln vara isolerad för den högsta spänningen (230V i detta fallet) som förekommer i röret.

Bara om elen är dragen med lös FK eller liknande. En EKK är skyddad nog och kräver inte extra isolering. (EKK motsvarar FK+rör).

petersv skrev:
Lös FK + vanlig nätverkskabel är inte tillåten.
Ursäkta om jag var otydlig. Det var precis den varianten dragen i FK-rör eller flexslang jag avsåg när jag skrev att det var farligt och förbjudet.

J
Har läst de andra trådarna som det länkades till också och inser inte riktigt vad det farliga är.

Har det är förbjudet är ju en annan sak..

Att saker är förbjuda beror på att dom kan bli farliga. I fallet med dataledningar beror det på att om isoleringen skadas i röret (vilket händer) vill man att det ska vara två "lager" av isolering som klarar den högsta spänningen. Det är som sagt inte ovanligt med skavd isolering. Att överledning mellan starkström och en dataledning kan vara farligt är väl rätt självklart.

Det är möjligt att det fungerar, men jag tycker ändå att man ska undvika det så långt som möjligt. Om man mot förmodan skulle dra det ska kabeln vara godkännd för högsta förekommande spänning.

Nätverkskabel brukar inte vara så känsliga för störningar och för hemmabruk finns där ingen anledning att använda sig av skärmade kablar.

Okej, ska nog försöka undvika det om det går. Ska se om det går att dra på nått annat vis. Lite knöligt ställe minst sagt (från pannrum i källaren till vind).

En fråga till för nyfikenhets skull :)

Om man skulle ha 220V FK-kabel (eller vad ni kallar den för) som skulle bli skavd sönder och det blir överspänning så borde väl jordfelsbrytaren slå till så egentligen är det väl ingen jättefara för liv iallafall (även om man inte ska dra "fel" ändå såklart)?

Det är inte sällsynt att även JFB är trasiga, så att tro att man kan "gena" bara för att man har JFB är en farlig strategi. kan du inte gå på utsidan huset tex. följa knutbädan eller inne i nån garderob, låt fantasin flöda.

Enda jag kommit på hitills annars är att borra in den i ett ventilationsrör som går förbi och ut genom taket, men ska klura mer så kommer det nog. Tack för all hjälp! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.