24 420 läst ·
14 svar
24k läst
14 svar
Nätverkskabel bredvid strömkabel
Behöver dra en nätverkskabel (skärmad CAT6) ca 20 meter genom huset.
På ett ställe vore det absolut smidigast om jag drog i samma rör som en strömkabel till ugnen (220V) ca 3 meter. Någon som vet om det skulle påverka datatrafiken (packetloss mm)?
På ett ställe vore det absolut smidigast om jag drog i samma rör som en strömkabel till ugnen (220V) ca 3 meter. Någon som vet om det skulle påverka datatrafiken (packetloss mm)?
Nu var det inte det du frågade men jag måste svara det ändå:
Det är FÖRBJUDET OCH FARLIGT att lägga en vanlig nätverkskabel tillsammans med starkströmskabel i samma rör.
Några störningar på nätverkstrafiken lär du dock inte märka men låt bli ändå!!!
Det är FÖRBJUDET OCH FARLIGT att lägga en vanlig nätverkskabel tillsammans med starkströmskabel i samma rör.
Några störningar på nätverkstrafiken lär du dock inte märka men låt bli ändå!!!
Redigerat:
Det finns en himla trevlig sökfunktion i forumet som allt för få använder innan de ställer sina frågor. Sökning på "nätverkskabel + starkström" ger två bra träffar:
http://www.byggahus.se/forum/el/107426-el-tele-i-samma-roer.html
http://www.byggahus.se/forum/el/6574-el-och-bredband-i-samma-dosa.html
http://www.byggahus.se/forum/el/107426-el-tele-i-samma-roer.html
http://www.byggahus.se/forum/el/6574-el-och-bredband-i-samma-dosa.html
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Varför är det FARLIGT?Maxwells_Demon skrev:
Vart står det att det är FÖRBJUDET?
//Patrik
Med _kabel_ för starkströmmen (EKK e.d.) borde det inte vara ett säkerhetsmässigt problem med nätverkskabel tycker jag.
Lös FK + vanlig nätverkskabel är inte tillåten.
För _tele_ så har Skanova krav på vad man gör i sin anläggning, inkl säkerhetsavstånd mellan all el och tele.
Lös FK + vanlig nätverkskabel är inte tillåten.
För _tele_ så har Skanova krav på vad man gör i sin anläggning, inkl säkerhetsavstånd mellan all el och tele.
Att saker är förbjuda beror på att dom kan bli farliga. I fallet med dataledningar beror det på att om isoleringen skadas i röret (vilket händer) vill man att det ska vara två "lager" av isolering som klarar den högsta spänningen. Det är som sagt inte ovanligt med skavd isolering. Att överledning mellan starkström och en dataledning kan vara farligt är väl rätt självklart.
Det är möjligt att det fungerar, men jag tycker ändå att man ska undvika det så långt som möjligt. Om man mot förmodan skulle dra det ska kabeln vara godkännd för högsta förekommande spänning.
Nätverkskabel brukar inte vara så känsliga för störningar och för hemmabruk finns där ingen anledning att använda sig av skärmade kablar.
Nätverkskabel brukar inte vara så känsliga för störningar och för hemmabruk finns där ingen anledning att använda sig av skärmade kablar.
Okej, ska nog försöka undvika det om det går. Ska se om det går att dra på nått annat vis. Lite knöligt ställe minst sagt (från pannrum i källaren till vind).
En fråga till för nyfikenhets skull
Om man skulle ha 220V FK-kabel (eller vad ni kallar den för) som skulle bli skavd sönder och det blir överspänning så borde väl jordfelsbrytaren slå till så egentligen är det väl ingen jättefara för liv iallafall (även om man inte ska dra "fel" ändå såklart)?
En fråga till för nyfikenhets skull
Om man skulle ha 220V FK-kabel (eller vad ni kallar den för) som skulle bli skavd sönder och det blir överspänning så borde väl jordfelsbrytaren slå till så egentligen är det väl ingen jättefara för liv iallafall (även om man inte ska dra "fel" ändå såklart)?
Det är inte sällsynt att även JFB är trasiga, så att tro att man kan "gena" bara för att man har JFB är en farlig strategi. kan du inte gå på utsidan huset tex. följa knutbädan eller inne i nån garderob, låt fantasin flöda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borra hål för nätverkskabel
Fasad -
Köpa del av jordbruksfastighet bredvid sommarstuga
Tomter -
Varför får jag bara 0,1Gbps istället för 1Gbps av platt nätverkskabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
UV-säkra nätverkskabel utomhus?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Skarva ihop nätverkskabel som blivit kapad?
El