Hej,

Flyttat till nytt hus med tre plan. På översta planet är wifi lite dåligt. Det finns dock ett nätverksuttag där, dit man kan patcha från routern. Jag har testat kabel direkt mellan router och dator och det funkar. Även testar andra rum, det funkar. Kabeln funkar.

Men, inget nät på plan tres uttag. Det är rätt patch port.

Så min farhåga är att uttagen kan va trasigt och/eller att kabeln mellan switch och uttag är trasigt. Nån som haft samma problem? Hur fan byter man en sån kabel? Den är ju inbyggd i väggen…

Mats-S
Kolla här, nästan helt säker på att du hittar en instruktion.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det

Du får skaffa några specialverktyg för ethernetkablar, montera bort den trasiga kabeln, fixa koppling som passar patchskåpet samt koppla på den nya kabeln på uttaget på 3:an.
Alternativt om du har tur, så är det bara kontakten på 3:an som inte är korrekt kopplad. Det finns mätverktyg för att kolla att ethernetkabeln är korrekt kopplad.

Låter kanske komplicerat, men det är lättare än man tror, och du hittar garanterat info på youtube hur man gör :)

• Gilla
StormEnorm
  • Laddar…
Det är nog sällsynt att nätverkskabeln går sönder. Mer sannolikt att det är en dålig kontraktering i någon ände.
Glapp, dålig slitning i patchpanelen eller uttaget. Ta loss trådarna och gör om.
En enkel kabeltestare kostar inte så mycken.

Eller varför inte ett verkrtygskitt med skitsverktyg och kabeltestare för nätverk.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är rätt uttag, har du fler säger den att kabeln är ansluten?
Jag hade felnumrerat i patchpanelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.