Naturkyla via bergvärme

1k läst  30 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej har bergvärme från IVT med naturkyla. Min fråga gäller naturkylan. Stundtals tycker jag inte den fungerar så bra och ibland fungerar den väldigt bra. Känns som de fungerar bättre när cirkulationspumpen i värmepumpen är igång.

Sitter en grundfos UP15-14B på kylslingan. Är den för liten? Har endast en konvektor.

Tacksam för svar.

2. K
    Medlem · Nivå 6
    Det är inte backventilen på köldbäraren som krånglar?
    c-pumpen kan jag inget om.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Kan de ju vara. Installerades förra året så tycker den borde hålla längre.

4. D
    Medlem · Nivå 14
    Funkar den bättre när värmepumpen jobbar verkar de ju sitta i serie. Vet du hur det är kopplat?

5. G
    Medlem Nivå 1
    Det är kopplat parallellt. Har kört idag och nu har de hållt sig ca 10grader med värmepumpen avstängd. Får väl köra lite mer med termometer för o verkligen se resultatet.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Kolla vad det blir för temp in/ut med och utan VP'ns brinepump (den borde gå att handköra från displayen så du slipper vänta på att kompressorn startar).

7. G
    Medlem Nivå 1
    Har inte lyckats hitta in och ut temp än. Men gjorde ett test idag. Hade igång konvektorn en timma idag med temp på utluften på 20 grader. De dröjde knappt en min efter att vp circulationspumpen gick igång så var luften nere på 11 grader. Ska titta igenom deras koppling en gång till. Misstänker inkopplingen eller den lilla circpumpen

8. G
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta men minnet svek mig. Den är kopplad i serie precis som någon föreslog. Det är en IVT Geo 312 C. Funderar på om vp stänger flödet när den inte är i drift.

9. S
    Bannad · Nivå 12
    Paralellt med backventiler är nog ett måste om du ska köra den sommartid

10. D
    Medlem · Nivå 14
    Fördelen med att köra. Serie är ju att man får den extra kylda vätskan när värmepumpen går. Men två pumpar i serie låter ju inte som en optimerad lösning.

11. G
    Medlem Nivå 1
    Har kollat temperaturer nu. Ca 16 grader retur och framledning med endast pumpen till kylan. Ca 10 grader när värmepumpens pump går på 20%. Men iomed att det är gjort för att köras på sommaren varför skulle man då ens koppla serie? Sitter givetvis en backventil mellan in och ut på kylslingan.

12. S
    Bannad · Nivå 12
    Du säger back , måste vara två stycken , kolla enkla skissen , sen att det är bra att ha några ventiler så det går att stänga mot varje enhet är bra , men har inte ritat i någon

13. G
    Medlem Nivå 1
    Jo fast den där är ju paralellkopplad

14. G
    Medlem Nivå 1
    Hört att de porlar lite när vps pump går igång men ingen luft hamnar i exp-kärlet

15. R
    Medlem · Nivå 9
    Man använder väl ett avstick med backventil i mellan. Jag förespråkar efter vp då man kan tillgodogöra sig kylan när vp går.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: