Byggahus.se

Nattligt elproblem med jourelektriker, vad ska jag göra nu?

1. J
    Medlem · Stockholm · 770 inlägg

JockeHX

Medlem
    Ni har rätt båda två i alla fall, lokala elektrikern smsade över bilder på kabeln direkt till en elektriker som jobbade hos nätägaren och förhoppningsvis kommer han ut till mig inom närmsta tiden för att åtgärda.

2. P
    Husägare · Åsbro · 2 353 inlägg

Putte 9497

Husägare
    Kontakta en elfirma så kontaktar dom i sin tur nätägaren och planerar in arbetet

3. A
    Medlem · Värmland · 2 007 inlägg

AG A

Medlem
    Om det är inkommande fas, som ligger bakom felen hos dig. Så är det väl Ellevio/nätägaren som ska bekosta alla elektriker som varit inblandade.

4. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 346 inlägg

MagHam

Husägare
    Å inte du mig ;)

5. J

JockeHX

Medlem
    Nu har Ellevio klippt bort den dåliga delen på kabeln och åtgärdat. Så här såg det ut innan det blev lagat.

Istället för att lukta bränt luktar det lite parfymaktigt efter att han sprayat med nån vätska på diverse ställen.

6. X
    Medlem · Skåne · 3 121 inlägg
    Tydlig varmgång, men där ser ju ut att vara bra med slack, skulle det inte räcka?

7. J

JockeHX

Medlem
    Jodå, de klippte av den skadade delen av kabeln, skalade av och satte dit igen.

• Laddar…
  8. Tommty
    Medlem · 112 inlägg
    Tycker de nya kablarna (blå,brun,svart,vit/grå) ser tunna ut för att vara 6mm2? Samtidigt som de är EK kabel.

Kanske bilden som luras

9. J

JockeHX

Medlem
    Det ska vara 6mm2. Kanske är det missvisande eftersom servisledningen in är 16mm2.

10. H
    Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Möjligt att jag ser fel, men ser det inte ut som den bruna kabeln är inklämd för långt i kopplingsklämman. Det ut som den klämmer på isoleringen. I så fall är det inte säkert att den klämmer tillräckligt hårt mot koppartråden.

• Laddar…
  11. J

JockeHX

Medlem
    Håller med om att det ser ut så på bilden men jag känner mig relativt trygg i att jourelektriker, lokal elektriker och ellevio tittat in i skåpet och varenda en har sagt att kablarna till mitt huvudskåp ser bra ut. Samtliga försökte efterdra skruvarna också :)

12. J

JockeHX

Medlem
    Stort tack för feedbacken i tråden, nu har jag belastat säkringarna en del och det är ingen direkt värmeutveckling på porslinssäkringarna i detta skåp längre.

Som kuriosa avslutar jag med att jag på eftermiddagen innan detta inträffade kollade kontot och var glad över att elstödet för nov/dec kom in på kontot, bara för att ett antal timmar senare swisha över ett ännu större belopp till jourelektrikern.

Att vara husägare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.