2,16 kr/kWh tar nätägaren numera.
Inte lönt att jaga ören hos leverantörerna

• Elräkning som visar kostnadsuppdelning, effektavgifter, och snitteffektkurva över månader. Inkluderar elnät, energiskatt och moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Nej, 6,25 öre...

L Lars_P2006 skrev:
Nej, 6,25 öre...
?? Kan du utveckla detta. Jag har under november förbrukat 250kWh och för det har jag betalt 539,78 kronor till nätägaren Ellevio. Sedan har jag ju en faktura från leverantören Cheap Energi som tillkommer

Det är ju bara 6,25 öre som är en avgift per kwh till nätägaren. Resten av det du betalar är olika varianter av fast avgift.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Min mamma har en bil som mesta tiden står still (max 200 mil om året). Den har fasta kostnader i form av försäkring, besiktning, värdeminskning och underhåll (service, däck, reparationer etc). Jag kan hålla med om att det inte är värt att jaga billigare bensin till den bilen och jag köper att kostnaden per mil är hög, men jag skulle inte påstå att bensinen kostade flera hundra kronor per liter.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min mamma har en bil som mesta tiden står still (max 200 mil om året). Den har fasta kostnader i form av försäkring, besiktning, värdeminskning och underhåll (service, däck, reparationer etc). Jag kan hålla med om att det inte är värt att jaga billigare bensin till den bilen och jag köper att kostnaden per mil är hög, men jag skulle inte påstå att bensinen kostade flera hundra kronor per liter.
Jag har inte påstått att själva överföringsavgiften är hög. Jag påstår att, med min förbrukning, så debiterar nätägaren mig totalt 539,78 för 250 kWh. Detta inkluderar fast avgift, överförningsavgift och effektavgift.
Totalt blir det då ca 2,16 kr/kWh
Dit jag vill komma är att leverantörens avgifter inte ens är 1/3 av totalpriset för att få el till villan.
Många stirrar sig blinda på leverantörspriset och jagar minutpriser mm.
Jag vill påstå att för en småförbrukare (3000kWh/år) är det nätägarens avgifter som väger tyngst. Och de har monopol.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Förbrukar man 3000 kWh/år så borde man givetvis kunna använda sin tid bättre än på att leta efter 5 öre lägre elpris. Ex. så kan det ge mycket bättre utdelning att försöka på ned effekt toppen som ger effektavgiften.

H hempularen skrev:
Förbrukar man 3000 kWh/år så borde man givetvis kunna använda sin tid bättre än på att leta efter 5 öre lägre elpris. Ex. så kan det ge mycket bättre utdelning att försöka på ned effekt toppen som ger effektavgiften.
Precis. Många är ju så fixerade vid elpriset men det är ju nätavgifterna som är ”tyngst”

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
C CPHB skrev:
Precis. Många är ju så fixerade vid elpriset men det är ju nätavgifterna som är ”tyngst”
Jo, men väldigt få skulle jag tro ligger runt 3000 kWh per år.

Att nätavgifterna är störst tror jag många är medvetna om. De fasta avgifterna är ju lika stora oavsett om man använder 3000 kWh eller 20000 kWh per år och det är väl iofs rätt rimligt. Man försöker helt enkelt påverka det man kan påverka, men är vinsten för liten så struntar man såklart i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.