2 280 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Nästan fördubblat påslag hos SEB
Bakgrund: tremånadersränta, tecknades för två år sedan, ca 250k, 60% belåningsgrad.
Redan innan telefonsamtalet anade jag att jag skulle få aningen sämre villkor när det va dags för omförhandling, men att påslaget skulle gå från ca 0.8 till 1.66 hade jag inte alls förväntat mig. En ränteändring från 1,07 -> 1,77% en bra höjning och en bra bit över snittet.
Det kändes inte som det fanns någon som helst möjlighet att påverka genom att nämna min förbättrade årsinkomst, belåningsgrad mm. Antar att de rent av skiter i det... Jag är egentligen inte intresserad av mer tjänster hos dem men kan vara värt att fråga vad som krävs för att få en rabatt.
Eftersom lånet är så litet har jag hela tiden tänkt att det inte är lönt att byta bank för en struntsumma men efter detta samtalet tänker jag att jag borde ringa andra banker och se vad de erbjuder.
Ni som har varit med lite länge, vad har ni för tips till mig inför nästa samtal med banken?
Redan innan telefonsamtalet anade jag att jag skulle få aningen sämre villkor när det va dags för omförhandling, men att påslaget skulle gå från ca 0.8 till 1.66 hade jag inte alls förväntat mig. En ränteändring från 1,07 -> 1,77% en bra höjning och en bra bit över snittet.
Det kändes inte som det fanns någon som helst möjlighet att påverka genom att nämna min förbättrade årsinkomst, belåningsgrad mm. Antar att de rent av skiter i det... Jag är egentligen inte intresserad av mer tjänster hos dem men kan vara värt att fråga vad som krävs för att få en rabatt.
Eftersom lånet är så litet har jag hela tiden tänkt att det inte är lönt att byta bank för en struntsumma men efter detta samtalet tänker jag att jag borde ringa andra banker och se vad de erbjuder.
Ni som har varit med lite länge, vad har ni för tips till mig inför nästa samtal med banken?
Ja, det är nog dåliga argument att ta upp. Banken tjänar ju inte något på att du har bra privatekonomi eller låg belåningsgrad. Snarare tvärtom.stoffe88 skrev:
Vilket snitt?
Förmodligen en bra idé.
Också en bra idé!
Ett problem är säkert att lånet är så litet och därmed rätt olönsamt (=ointressant) för banken, det är ju en hel del fasta kostnader som skall täckas av deras marginal. På samma sätt får du fråga dig själv hur mycket energi det är värt att lägga ner då det inte blir så många hundralappar i slutänden.
Administrator
· Skåne
· 6 699 inlägg
Om jag vore du skulle jag byta av ren princip. Danske Bank har ett bolån de kallar online som ligger på 1,55, SBAB, Ikano banken och Skandiabankens listpriser ligger på 1,69. Men naturligtvis så går det att få ännu bättre än så.
SEB är inte längre den bästa banken.
SEB är inte längre den bästa banken.
Både SEBs eget som ligger på 1,52% för januari och om man ser andras rapporterade räntor här på forumet så ligger den på 1,24%cpalm skrev:
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...last30Days&bank=9&belaningsgrad=alla&lan=alla
För övrigt resonerar jag precis som du på alla punkter och förstår att banken inte bryr sig eftersom de flesta inte skulle lägga tid på att byta bank för 1750/kr om året.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimmer började nästan brinna (?)
El -
Hur rättar jag till ny dörrkarm som hamnade "nästan" perfekt i väggen
Utbyggnad och tillbyggnad -
Anslutning av kanalplast mot nästan jämnhögt shingel-tak på sommmarhus
Tak & Vind -
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Värmepumpar -
Nya Faktum-köksluckor från IKEA, passar nästan - råd önskas
Kök