Jag undrar bara vad som brukar vara praxis inom branschen bland hantverkare, hur lång tid man får på sig att betala en faktura från det att jobbet utförts? Alltså om hantverkaren utför ett jobb i början av månaden, brukar det vara att man betalar i slutet av månaden eller tillämpar hantverkare ofta det så att fakturan ska vara betald inom tio dagar?

Hemmakatten
Har man inte i förväg kommit överens om hur lång kredit/betalningstiden är skall man betala vid anmodan. Dvs. senast det datum som står på fakturan. Vanligast är nog 10 dagar, men det kan likaväl vara 20 eller 30 dagar eller "Omedelbart" vilket innebär att man skall betala så fort man kan.

Alla hantverkare jag varit i kontakt med har kört på 10 dagar.

Sedan har dom dessutom kört med 23-30% straffränta om man inte betalar i tid, vilket är helt oskäligt. Men det är en annan tråd! :P

har man inte kommit överens om något speciellt så är det väl 30 dagar som gäller

Nej, har man inte kommit överens tidigare är det vid anmodan. Däremot är det många som tror att det är 30 dagar, det har liksom blivit lite standard.
Å andra sidan varför skall man leka bank som småföretagare? Mycket bättre att ha in pengarna så fort som möjligt.

Dröjsmålsränta får däremot inte tas ut förrän efter 30 dagar från fakturadatum.

/Kent

Hemmakatten
Om inget annat är avtalat så får dröjsmålsränta inte tas ut förrän efter 30 dagar.

Om det däremot i en skriftlig offert (som kunden accepterat) står att dröjsmålsränta utgår med xx % från förfallodatum så är det det som gäller.

När Ni lämnar bilen på service, när betalar Ni då? Jag betalar i alla fall när jag hämtar bilen, altså när bilen är klar. Att B2B har 30 dagar som praxis är för att de ska ha en chans att få in pengar innan tex material ska betalas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.