756 läst ·
2 svar
756 läst
2 svar
När ska man söka om bygglov i byggprocessen?
Håller på med en uppgift i en kurs som jag går, men jag blir inte riktigt klok på NÄR man (inom ett lite större byggprojekt) ska ansöka om bygglov..
Är det direkt efter man fått fram A-ritningar? Eller är det efter man tilldelat Bas-P och Bas-U? Eller är det t.o.m. efter en APD-plan upprättats? 😅 Jag har försökt läsa mig fram, men jag blir bara mer och mer förvirrad...
Är det direkt efter man fått fram A-ritningar? Eller är det efter man tilldelat Bas-P och Bas-U? Eller är det t.o.m. efter en APD-plan upprättats? 😅 Jag har försökt läsa mig fram, men jag blir bara mer och mer förvirrad...
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Finsn det ngn sådan tydlig tidpunkt så är det nog i din kurs som det har sagts.D DahSchmurr skrev:Håller på med en uppgift i en kurs som jag går, men jag blir inte riktigt klok på NÄR man (inom ett lite större byggprojekt) ska ansöka om bygglov..
Annars är det väl när man har erfoderligt material som man kan söka bygglov.
Dvs Planritning, fasadritning och situationsplan (för ett 1-2 familjshus)
Sen kan det finnas ekonmiska aspekter som gör att man väntar iofs...eller att man först vill göra A-ritning för att se så pman inte behöver/vill ändra ngt i tex planlösningen, eller tom om man vill ha gjort mer detaljerade kontruktionsritningar för att se att allt håller ihop.
Men ju senare man söker bygglov, ju större risk för att man får vänta innan det beviljas och man kan påbörja bygget; Så det är ekonomiska risker åt båda hållen.
För mer komplexa projekt kanske andra ritningar behövs lämnas in också - jag har bara byggt småhus
Man brukar ju dela upp projekteringsprocessen programhandling, systemhandling/bygglovshandling samt bygghandling.
När man är så långt framme att man har en någorlunda nivå på systemhandlingar och stämplade bygglovshandlingar kan man ansöka om bygglov. Ibland räcker det inte med A-ritningar, utan ansökan behöver ibland innehålla brandskyddsbeskrivning, akustik, dagsljusberäkningar osv. Utöver det som klaskarlsson skrev så behövs tillämpliga sektionsritningar också.
BAS-P ska utses innan första strecket dras på den första ritningen, dvs långt innan man ansöker om bygglov. APD-plan tas fram innan produktionsstart.
Men det skiljer mellan projekt och kommun så jag skulle instämma i @klaskarlsson svar att det som gäller är det som ni fått lära i kursen.
När man är så långt framme att man har en någorlunda nivå på systemhandlingar och stämplade bygglovshandlingar kan man ansöka om bygglov. Ibland räcker det inte med A-ritningar, utan ansökan behöver ibland innehålla brandskyddsbeskrivning, akustik, dagsljusberäkningar osv. Utöver det som klaskarlsson skrev så behövs tillämpliga sektionsritningar också.
BAS-P ska utses innan första strecket dras på den första ritningen, dvs långt innan man ansöker om bygglov. APD-plan tas fram innan produktionsstart.
Men det skiljer mellan projekt och kommun så jag skulle instämma i @klaskarlsson svar att det som gäller är det som ni fått lära i kursen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansökan till länsstyrelsen om att bygga garage närmre än 12 m från väg
Bygglov -
Avlopp: Alnarp cleanwater, hög skyddsnivå. Hjälp med ansökan till kommunen
Vatten & Avlopp -
När ska man ansöka om föräldraledighet?
Övrigt Off Topic -
Regelsökare / regelfinnare som funkar??
Verktyg & Maskiner -
När ansöka om bygganmälan?