Min hustillverkare som byggde mitt hus "hjälpte" mig oxå med att rita en skiss till mitt garage och använde sig av sina "standardmått".
Novis som jag är tänkte jag inte igenom de måtten till 100 procent å nu sitter jag med en gjuten platta till garaget som jag inte riktigt får ihop med planerna...:banghead:

Bygglovsskissen visar garagestorlek med yttermått på 10070*7370mm men jag tror att garageplattan är några cm mindre... Har inte möjlighet att mäta den just nu.

Ska mura en grundsockel i 190mm leca så jag har lite att gå på. I värsta fall kan jag köpa lite bredare leca för att bygga fler cm utanför grunden men 190mm är redan beställde så enklast om jag kan gå för dem.


Hade tänkt att bygga stommen med 145 reglar.
Takstolarna ska jag beställa fackverksstolar med bärande limträbalkar för att inreda kontor ovan garaget.


Men nu är det så att jag får inte ihop jämna cc för varken väggar eller takstolar. Förstår inte riktigt hur deras sk. standardmått är tänkta...?
Om jag nu bara ska bygga som det är, var är då bäst att få det att gå ihop? Ska jag utgå från mitten av väggarna å jobba med jämna cc ut mot hörnena/gavlarna där det då blir mish-mash eller ska jag börja med jämna cc i ena änden av garaget och bara få fel cc på sista sektionen (även om det innebär att två takstolar står 40cm isär?)
 
Jag satt mina takstolar på c/c 120mm och i slutet satte jag en i mitten....på det viset blir det bara på ett ställe det inte stämmer med tex isoleringen....
 
Håll alltid cc 600 i väggar och 1200 i tak så mycket det går. Justera på slutet så att det bara avviker på ett ställe. Annars blir det stora problem med isolering, skivor m.m. Allt är ju gjort för att passa på 600 eller 1200 mm.
 
Fördela det som felar åt ändarna. Om till exempel det sista facket är 80 cm, så sätter du inte en regel så du får ett fack på 20cm, utan gör ett 40-fack i var ände.
 
andersmc skrev:
Fördela det som felar åt ändarna. Om till exempel det sista facket är 80 cm, så sätter du inte en regel så du får ett fack på 20cm, utan gör ett 40-fack i var ände.
Varför det?
Börja från ett håll och ta diffen på slutet. Då blir det bara ett fack som du behöver skära isolering och dylikt i.
 
Matti_75 skrev:
Varför det?
Börja från ett håll och ta diffen på slutet. Då blir det bara ett fack som du behöver skära isolering och dylikt i.
Precis...man kör enligt KISS metoden. (Keep it simple silly!) Det blir dessutom dyrare med isolering eftersom man får 20cm spill i varje garageände.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Fördela det som felar åt ändarna. Om till exempel det sista facket är 80 cm, så sätter du inte en regel så du får ett fack på 20cm, utan gör ett 40-fack i var ände.
Jag körde på med cc60 och så fick den sista biten bli vad den blev.

Men Anders metod har sitt berättigande ifall den sista öppningen blir löjligt kort, så det blir svårt att arbeta med den/ i den, dvs går inte att komma åt att spika, skruva och isolera ordentligt.
 
Mikael_L
Och sen finns det faktisk anledningar till att ibland fördela stående reglar och takstolar annorlunda.
Om man har fönster eller dörröppningar så kan man slippa diverse avväxlingar ifall man sätter stående reglar och takstolar smart.
 
Vilken typ av isolering i tex taket? Har du som jag lösull är det bättre att fördela takstolarna med jämna mellanrum hela vägen. Då behöver du inte lida för att det inte är 1200 cc.
 
Takstolarna bör väl hamna mitt över de stående reglarna i väggen, även om de ligger på hammarbandet, så samma fördelning på takstolar och väggreglar är att rekommendera.
 
Jacka i en liggande 45x145 liggande i överkant på väggrelarna och sen hammarbandet uppe på det. Då spelar d ingen roll var du lägger takstolarna. Det bär var du än hamnar med dem. Kan vara bra om plattan inte är 100 jämn också. Överkant på väggen blir bättre i våg hela vägen
 
Mikael_L
hangun skrev:
Jacka i en liggande 45x145 liggande i överkant på väggrelarna och sen hammarbandet uppe på det. Då spelar d ingen roll var du lägger takstolarna. Det bär var du än hamnar med dem. Kan vara bra om plattan inte är 100 jämn också. Överkant på väggen blir bättre i våg hela vägen
Det där är en generalisering som inte alltid kan gälla.

Jag har 37kN i max upplagskraft på några takstolsupplag.
Vilken spännvidd klarar en 45x145 då? Och i vilket virkesklass?

Själv jackade jag in en 45x170, fastän nästan varje takstol hamnade precis ovanpå en lodrätt väggregel ... ;)
 
Redigerat:
Håller med Mikael_L, jag skulle aldrig våga uttala mig så generellt om takstolar vilandes på en 45x145.

Personligen planerade jag fönster/dörrar så att jag helt slapp någon stående regel injackad vid hammarbandet, alla takstolar står på en obruten regel från hammarband till syll.
 
Och du är säker på att 170 räcker. Varför inte 195?
 
hangun skrev:
Och du är säker på att 170 räcker. Varför inte 195?
Jag tar mig friheten att svara för Mikael_L genom att citera en del av hans förra inlägg:

Mikael_L skrev:
nästan varje takstol hamnade precis ovanpå en lodrätt väggregel ... ;)
Men rent generellt så är det givetvis så att hammarbandet måste dimensioneras beroende på last, spännvidd mellan bärande väggreglar, taksolarnas placering samt virkeskvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.