Hejsan!
I följande promoria föreslås förändringar av amorteringskrav och bolånetak som, om den går igenom, skall börja gälla den 1/4 2026. De verkar dock inte vara helt överrens och jag undrar om någon vet hur sent regeringen kan ta ett beslut i denna fråga för att den skall hinna verkställas till den 1/4 2026?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är nog två dimensioner på den frågan. Del den faktiska legala fristen i beslutsreglerna (har ingen aning). Men också att bankerna skall börja tillämpa de nya reglerna. Och där tror jag att om fristen blir kort, så kommer iallafall vissa banker inte att hänga med. De behöver ju även se över sina riskbedömningar. Vilken ränta måste de ta ut vid en högre belåningsgrad för att täcka den ökade risken.

S
H hempularen skrev:
De behöver ju även se över sina riskbedömningar. Vilken ränta måste de ta ut vid en högre belåningsgrad för att täcka den ökade risken.
Det där är ju i och för sig ganska enkelt att mitigera genom att planera och förbereda sig på flera olika scenarior. Redan nu (och säkert långt innan) kan man ju börja fundera över sina riskbedömningar och ha sin game plan klar om förslaget klubbas av riksdagen.

S Sthlm_ skrev:
Det där är ju i och för sig ganska enkelt att mitigera genom att planera och förbereda sig på flera olika scenarior. Redan nu (och säkert långt innan) kan man ju börja fundera över sina riskbedömningar och ha sin game plan klar om förslaget klubbas av riksdagen.
Absolut, men jag tror ändå att det kommer att bli en del förvirring ett tag hos flera bnaker.

S
H hempularen skrev:
Absolut, men jag tror ändå att det kommer att bli en del förvirring ett tag hos flera bnaker.
Skulle tro det. Systemen är inte de bästa och kan nog bli lite halvrörigt då ett antal tusen kunder hör av sig och vill korrigera sin amortering.

Hej och tack så länge!
Jag noterar att ni landade i 'bankförberedelse'-dimensionen vilket var en intressant dimension. Men, i första hand är jag intresserad av den andra. D.v.s. när måste regeringen sätta ned foten? Om de så gör så träder ju lagen i kraft den 1/4 oberoende om bankerna hunnit förbereda sig eller inte.
Jag är mest ute efter den del av förslaget att sänka lånetaket till 80% för tilläggslån och där lär nog bankerna vara "snabba" att agera om då måste.

S
Remisstiden avslutades 18 oktober. De har ju fått in en del feedback av olika instanser. Där vissa är kritiska (exempelvis FI och RB om jag inte missminner mig) medan vissa är positiva. Får väl se om de väljer att göra någon justering av förslaget innan propositionen går till riksdagen för beslut. Verkar vara lite oklart exakta tidpunkter och tror inte det är något som kommunicerats.

Tror inte att det finns någon strikt tidsgräns. Det har väl förekommit lagar som träder i kraft retroaktivt, framförallt i skattesammanhang. Just den här lagen blir ju ganska meningslös om den skulle beslutas ex. 1e juni, men gälla från 1e april.

Galenskap om detta genomförs. Sverige har redan;

1. Lågt krav på insats
2. Otroligt generösa regler för amortering
3. Västvärldens lägsta fastighetsskatt
4. Västvärldens mest generösa avdrag för rot
5. En sovjetisk hyresmodell

Vad ska det tillföra att hälla mer bensin på bolåneelden? Kommer bara få effekten att priserna går upp.

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
K Kenneth Klar skrev:
Galenskap om detta genomförs. Sverige har redan;

1. Lågt krav på insats
2. Otroligt generösa regler för amortering
3. Västvärldens lägsta fastighetsskatt
4. Västvärldens mest generösa avdrag för rot
5. En sovjetisk hyresmodell

Vad ska det tillföra att hälla mer bensin på bolåneelden? Kommer bara få effekten att priserna går upp.
Men man gör en viss väljargrupp nöjd samtidigt som man kan säga att man har en aktiv bostadspolitik.

Det finns som i andra stora frågor en beröringsskräck kryddat med att man satt sig i symbolpolitiska skyttegravar som man inte kan ta sig upp ifrån. Alla partier är att skylla i frågan om bostadspolitiken, tycker jag.

K KMNelhas skrev:
Men man gör en viss väljargrupp nöjd samtidigt som man kan säga att man har en aktiv bostadspolitik.

Det finns som i andra stora frågor en beröringsskräck kryddat med att man satt sig i symbolpolitiska skyttegravar som man inte kan ta sig upp ifrån. Alla partier är att skylla i frågan om bostadspolitiken, tycker jag.
Så är det givetvis.

Nu har KD fått för sig att slopa reavinstskatten. Om det skulle bli så vore det kul för de som precis nu sålt och skattat flera miljoner

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.