Vi har planerat att resa stommen på vårt hus på fre nästa vecka och plattan kommer gjutas ons eller tors alltså bara 1-2 dagar före. Är det möjligt?

Gäller alltså väggar + takstolar. Plåttak blir veckan efter.

Är ett "blockhus" från Lundqvist trävaru.

/Kristina

Mikael_L
Tja, jag tycker det låter lite väl snävt. Särskilt med tanke på att det inte är så varmt på dagarna nu, härdningen går långsammare.
Hade du sagt 3-4 dagar hade det låtit betydligt bättre, och en vecka hade låtit tryggt.

Ta och fråga direkt på måndag hur dom har tänkt.
Vilken procentuell hållfasthet dom tror sig ha fått, alternativt som dom behöver. Och hur dom tänker förvissa sig om att den hållfastheten har uppnåtts.

Du kan invänta lite mer svar härifrån (förhoppningsvis). Jag känner att jag inte har så råkoll på detta att du ska helt lita p vad jag skrev. Men det figurerar flera filurer här på forumet som jag tror har stort betongkunnande. :)
Jag hoppas att någon fler hoppar in med lite åsikter i frågan.

Mikael_L skrev:
Tja, jag tycker det låter lite väl snävt. Särskilt med tanke på att det inte är så varmt på dagarna nu, härdningen går långsammare.
Hade du sagt 3-4 dagar hade det låtit betydligt bättre, och en vecka hade låtit tryggt.

Ta och fråga direkt på måndag hur dom har tänkt.
Vilken procentuell hållfasthet dom tror sig ha fått, alternativt som dom behöver. Och hur dom tänker förvissa sig om att den hållfastheten har uppnåtts.

Du kan invänta lite mer svar härifrån (förhoppningsvis). Jag känner att jag inte har så råkoll på detta att du ska helt lita p vad jag skrev. Men det figurerar flera filurer här på forumet som jag tror har stort betongkunnande. :)
Jag hoppas att någon fler hoppar in med lite åsikter i frågan.

Tänker då blocken/takstolarna inte väger så mycket så kanske det är ok att man reser stommen ganska tidigt efter plattan blivit gjuten. Vi kan ev vänta till på lördagmorgon men då får vi jobba på snabbt för att hinna få allt klart innan sön em då man måste hem till ungar och jobb. Eg skulle plattan va färdig i slutet på aug men så blev det visst inte.

Känner mig lite stressad för kan vi inte resa stommen då så måste vi vänta i minst ytterligare två veckor pga barnvakten och hennes jobb. Ser gärna man hinner bygga så mycket som möjligt innan snön faller (och det är nära), alltså stomme, tak, fönster.

Får hoppas någon som verkligen vet svarar och gärna då att det är ok att resa den så snabbt. :p Ska på mån träffa han som ska gjuta plattan för se vad han säger åxå. Tack för ditt svar...

/K

beror på vilken betong ni väljer. fråga betongleverantörn, han vet!

daugaard skrev:
beror på vilken betong ni väljer. fråga betongleverantörn, han vet!
Så med rätt betong är det möjligt?

Lär väl bli en extrakostnad förstås och det vill jag helst inte betala men det kanske han som ska göra grunden åt oss står för då det blivit så försenat. Får påpeka det på mån om rätt betong. Tack för svar...

/K

Mikael_L
Ja man kan trixa lite med betongen.
Vid kall väderlek blanda med varmt vatten - varmbetong heter det väl?
Sen går det att tillsätta acceleratorer, men då tror jag att gjutningen blir lite mer tidskritisk, det gäller att folket som ska jobba med det hela är kunniga, tror jag ...

Ja, jag har bara varit med och gjutit 3 plattor. I hyggligt väder och med standardbetong, så jag har inte så väldans mycket praktisk koll. Jag har väl läst till mig lite mer dock.

Nog för att det är kort tid, men du lägger ju en syll i botten och stommen ovanpå det blir inte mycket vikt per ytenhet, så det är nog ingen fara. Men när du säger stomme, och att det är ett "blockhus" (som väl egentligen betyder något helt annat) menar du då med stomme endast regelverket, eller kompletta väggar med isolering, gips och ytterplanel?

Om det bara är regelverk och takstolar så behöver du nog inte oroa dig, det blir som sagt inte mycket vikt per ytenhet. Om du ställer dig på betongen på bara ett ben så har du kanske 40kg/dm2 mer än så blir inte stommen vågar jag påstå :)

thomasx skrev:
Nog för att det är kort tid, men du lägger ju en syll i botten och stommen ovanpå det blir inte mycket vikt per ytenhet, så det är nog ingen fara. Men när du säger stomme, och att det är ett "blockhus" (som väl egentligen betyder något helt annat) menar du då med stomme endast regelverket, eller kompletta väggar med isolering, gips och ytterplanel?

Om det bara är regelverk och takstolar så behöver du nog inte oroa dig, det blir som sagt inte mycket vikt per ytenhet. Om du ställer dig på betongen på bara ett ben så har du kanske 40kg/dm2 mer än så blir inte stommen vågar jag påstå :)
Precis syll i botten och sen precis som du säger menar jag väggblock med enbart regelvirke. Så verkligen ett tomt skal. Montering av fönster och isolering påbörjas först 2veckor senare. Så eg är det fel att kalla det blockhus då vi bara ställer upp ett skal till att börja med.

/K

Savanna skrev:
Precis syll i botten och sen precis som du säger menar jag väggblock med enbart regelvirke. Så verkligen ett tomt skal. Montering av fönster och isolering påbörjas först 2veckor senare. Så eg är det fel att kalla det blockhus då vi bara ställer upp ett skal till att börja med.

/K
Då har du ett större problem. Ska regelstommen stå i två veckor är det risk att den blir rejält blöt. Då är det ingen bra idé att isolera och bygga in det blöta virket.

När vi byggde vårt hus, så ville dom att plattan skulle ligga 30dagar innan vi ställde på blocken och la taket. Sen om det är en personlig idé från byggarn, det kan jag inte svara på.

andersmc skrev:
Då har du ett större problem. Ska regelstommen stå i två veckor är det risk att den blir rejält blöt. Då är det ingen bra idé att isolera och bygga in det blöta virket.
Jag skulle inte vara så orolig för det faktiskt. Huvudsaken är att man låter virket torka ut ordentligt efter att huset har blivit vädertätt. Det är oftast inte tillräckligt torrt när det levereras. Det avgår ganska många kilo vatten från betongplattan också.

andersmc skrev:
Alltså det är väggblock som är 120cm bred med reglar, papp och ytterpanel som har en riktig grundmålning. Fönsterhålen är täckta med papp eller plast kommer inte ihåg vilket av dem. Hinner vi kommer vi lägga på plåttak innan vi lämnar bygget annars lämnar vi det med armeringsplast och reglar och tar plåten veckan efter. Kommer kolla så inte virket är blött så vi bygger in någon fukt.

Dr.L skrev:
När vi byggde vårt hus, så ville dom att plattan skulle ligga 30dagar innan vi ställde på blocken och la taket. Sen om det är en personlig idé från byggarn, det kan jag inte svara på.
30dagar väntar jag då inte, är för lång tid. :p

/K

Mikael_L
30 dagar behöver man absolut inte vänta. Betongen har en våldsam snabb hållfasthetstillväxt i början. Efter typ en vecka har det nått typ 80% av slutlig hållfasthet.
(Så kan man börja resa 2 dagar efter gjutningen isf 1 dag så är det en fantastisk skillnad i hållfasthet.)

Men under dag två brinner nog betongen fortfarande rätt bra. Jag misstänker att plattan fortfarande utvecklar en hel del värme från de kemiska reaktionerna.

Jag har för mig att man brukar rekommendera att vattna och täcka plattan i tre dagar efter gjutningen.

Jag gjöt en platta i somras. Fick rådet att täcka och vattna helst i två veckor minst i en. Det låg i minst två veckor. Ju längre det ligger med konstant fuktad platta desto mindre risk för sprickor i plattan sedan. På en platta som senare ska täckas med golv är det kanske av mindre vikt.

Och som sagt, fukt är nog ingen fara så länge det får torka ut ordentligt innan det byggs in med isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.