Vi bor i ett hus med källare som är byggt -71.
Källaren är 114 kvadrat stor och delvis inredd med diverse riskkonstruktioner.
Källaren har alltid upplevts som torr och fin med tvätt som torkar snabbt, plastfärg som suttit i vissa rum 50 år och inga färg eller putssläpp.

I ett hörn där det är tapetserat, ser man att det är påverkat av fukt under tapeten, som ett par 5 kronor. har även bakom och under ett elementet sett putssläpp under tapeten stor som en handflata typ.
Jag vet inte hur länge det varit så.

Det jag nu går och funderar på är, hur vet man egentligen att det är dags att dränera om?
Om källaren är i övrigt torr, är då dräneringen intakt?
Kan det vara fuktskyddet på vissa källarväggar som börjar bli dåligt?
Eller är det så att den typ 15 år gamla tapeten blir för tät och det annars inte finns några egentliga problem?

Långt inlägg, hoppas ni förstår mina frågor .
🙏

M Mapet890 skrev:
Vi bor i ett hus med källare som är byggt -71.
Källaren är 114 kvadrat stor och delvis inredd med diverse riskkonstruktioner.
Källaren har alltid upplevts som torr och fin med tvätt som torkar snabbt, plastfärg som suttit i vissa rum 50 år och inga färg eller putssläpp.

I ett hörn där det är tapetserat, ser man att det är påverkat av fukt under tapeten, som ett par 5 kronor. har även bakom och under ett elementet sett putssläpp under tapeten stor som en handflata typ.
Jag vet inte hur länge det varit så.

Det jag nu går och funderar på är, hur vet man egentligen att det är dags att dränera om?
Om källaren är i övrigt torr, är då dräneringen intakt?
Kan det vara fuktskyddet på vissa källarväggar som börjar bli dåligt?
Eller är det så att den typ 15 år gamla tapeten blir för tät och det annars inte finns några egentliga problem?

Långt inlägg, hoppas ni förstår mina frågor .
🙏
Din dränering/tätskikts tekniska livslängd är förbrukad, en torr källare idag kan vara en blöt sådan imorgon. Lite som att byta tak först när det läcker in eller innan skadan sker.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Din dränering/tätskikts tekniska livslängd är förbrukad, en torr källare idag kan vara en blöt sådan imorgon. Lite som att byta tak först när det läcker in eller innan skadan sker.
Hur skulle det vara att dränera bara två sidor av huset?

M Mapet890 skrev:
Hur skulle det vara att dränera bara två sidor av huset?
bättre än inget, vet ni hur terrängen/avrinningen ser ut runt huset?

Vi gjorde tre sidor, mest i förebyggande syfte, märker varken av att det är bättre luftfuktighet eller tilläggsisolerat :D
Enkel illustration som visar vattendränering runt ett hus, med berg, hög- och lågpunkter för flödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
C Christoffer L skrev:
bättre än inget, vet ni hur terrängen/avrinningen ser ut runt huset?
Tänker du hur det lutar och så vidare?

M Mapet890 skrev:
Tänker du hur det lutar och så vidare?
ja, har ni stor avrinning från en riktning kan det ju vara läge att prioritera den ...

C Christoffer L skrev:
ja, har ni stor avrinning från en riktning kan det ju vara läge att prioritera den ...
Nej tomten är platt typ.
En annan fråga jag har när det gäller just detta är att stora delar av huset har stort takfotutsprång, flera altaner med tak över som täcker stor del av huset.
Det märkliga är att just där jag har märkt av fuktpåverkan är där det är som minst takfotutsprång, ”bara” en meter från fasad. Skulle det kunna säga något om dräneringens skick?

Hej. Jag skulle vilja väcka denna tråd igen och eventuellt få lite mer tips. Jag har nu gått med en fuktmätare och lagt mot alla väggar i källaren. De flesta väggar ger inget fuktutslag alls. Inte ens nere mot golv .

Men som jag trodde där tapeten börjat släppa(vid en gavel på huset) skrek mätaren rött.
Detta är en vägg på cirka 4-5 meter.
Vad ska jag göra? Ta bort tapeten och avvakta eller måste jag börja gräva på utsidan?

Källaren används som boyta och alla andra väggar med tapet verkar helt torra.

Tapeten släpper där jag inringat

• Vägg i källare med tre fönster och en radiator, markerad med röd cirkel där tapet släpper; gitarr och lampa i hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se vad det är för golv på bilden, är det betong? Är det något på den? Om det inte är något synligt område så riv bort tapeten och låt det vara . Känn och lukta.

C Christoffer L skrev:
Svårt att se vad det är för golv på bilden, är det betong? Är det något på den? Om det inte är något synligt område så riv bort tapeten och låt det vara . Känn och lukta.
Det är ”kexigt” under tapeten på det området jag ringat in. Inte överallt , men på ett antal ställen.
Golvet är laminat på platonmatta

M Mapet890 skrev:
Det är ”kexigt” under tapeten på det området jag ringat in. Inte överallt , men på ett antal ställen.
Golvet är laminat på platonmatta
Låter helt klart som att det är läge att ta bort all tapet under elementet. Och se om det är möjligt att öppna upp första "plankan" längs med vägen för att se , känna och lukta hur det är.

Kanske extra fukt under platon som ventilerar just där. Det med väta i källare är en hel vetenskap att hitta orsaken till. Då det är en platon på plattan, så är säkert ett fuktgenomslag från underjorden som åtgärdats.

J jonaserik skrev:
Kanske extra fukt under platon som ventilerar just där. Det med väta i källare är en hel vetenskap att hitta orsaken till. Då det är en platon på plattan, så är säkert ett fuktgenomslag från underjorden som åtgärdats.
Ja den tanken har slagit mig. Att det kunde bero på Platon, eller kan det bero på värmen från elementet?

C Christoffer L skrev:
Låter helt klart som att det är läge att ta bort all tapet under elementet. Och se om det är möjligt att öppna upp första "plankan" längs med vägen för att se , känna och lukta hur det är.
Ja jag är sugen på att göra det, men tråkigt att behöva plocka bort elementet, men det måste nog till isåfall. Det luktar lite unket om man lägger näsan emot golvlisten där.

M Mapet890 skrev:
Ja den tanken har slagit mig. Att det kunde bero på Platon, eller kan det bero på värmen från elementet?
Och rören kommer från golvet till elementet, samt 1-rörs. Hoppas att dom inte är ingjutna. Ska inte skriva gubben på väggen men. Och VE och FASA om det är en pyspunka. Ett foto på ventilen och rören mot golvet är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.