Hej alla,

Nån som faktiskt oljat in era renkapade ändar/skarvar på trallvirket och har bilder på det?

Jag är nojig att kladdandet med olja gör att skarvarna blir fula och utmärkande.

Mvh,

Tobias

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Det har jag aldrig gjort. Varför skulle man göra det? :thinking:

• Gilla
  • Wow
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Givetvis, det måste man göra annars ruttnar trallen sönder på 2-3 veckor! ;)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
kjellinge och 17 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Givetvis, det måste man göra annars ruttnar trallen sönder på 2-3 veckor!
Det måste vara extremt dålig trall isf. En vanlig obehandlad bräda ruttnar inte upp på flera år.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Jag gjorde det efter rekommendationen och använde kinesisk träolja. Det gäller helt klart att inte kladda utanför, för det syns.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag gjorde det efter rekommendationen och använde kinesisk träolja. Det gäller helt klart att inte kladda utanför, för det syns.
så typ dutta lite på ändträet några gånger? :thinking:

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det måste vara extremt dålig trall isf.
Jag tror det är ett (extremt dåligt) skämt iofs...

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det är ett (extremt dåligt) skämt iofs...
Sorry, trött :rolleyes:

• Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Jag har tryckimpregnerad trall som har legat ute i över 30 år. Den har inte ruttnat upp än, trots att ändträt inte är oljat.

• Gilla
Berra Palm och 3 till
  • Laddar…
T Toobster skrev:
Nån som faktiskt oljat in era renkapade ändar/skarvar på trallvirket och har bilder på det?
Jag antar att vi pratar om tryckt virke? Jag har då aldrig oljat in ändträet och har svårt att se att det skulle behövas.

• Gilla
Berra Palm
  • Laddar…
Jag har inte oljat in trallgolvet över huvud taget på 35 år. Det har fortfarande inte ruttnat......
Men så klart då fanns inte de anvisningarna, så kanske därför, trallen vet inte bättre och ruttnar inte pga. det.

• Gilla
  • Haha
EbbieT och 17 till
  • Laddar…
Jag tror inte det är för att det skulle ruttna annars utan för att det inte ska spricka.. hmm..

Jag har 10 år gammal 34x145 som spruckit i skarvarna vid skruvarna.. men denna altan skruvar jag skarven dolt på dubbelregel så det borde inte vara lika tydligt.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Nissens
Det är väl någon träoljeleverantör som anställt en skicklig säljare. :)

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Jag doppar alltid sågade ändar i en burk med olja. Ser lite kladdigt ut direkt men det försvinner snabbt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.