Byggahus.se

Nån som faktiskt oljat sina renkapade tralländar?

1. D
    Medlem · Nivå 7
    Första tryckta trallen vid min sommarstuga lagd -64, aldrig oljad las om 2001 alltså efter 37 åt, nuvarande håller några år till. Kan aldrig löna sig att olja tryckt trall.

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 2
    1964 användes krom/koppar/arsenik i tryckimpregneringen och virket var långt mycket bättre än det är idag.

I Roslagsskärgården finns en trall lagd 1948 av obehandlad gran som ser ut som den lades för bara några år sedan om än med vacker patina. Å andra sidan är den ömsint omhuldad av fastighetens ägare. Jag har på landet en tryckt trall också lagd tidigt 60-tal som ingen gjort något åt de senaste 25 åren. Ytterändarna har börjat ge vika dock men jag är inte förvånad. Den har nog ändå minst 10 år till att ge innan den behöver bytas. Fd grannfastighet fick ny tryckt trall 2009 men ägaren tänker byta ut den till våren. Trall som lades för 30 år sedan kan inte jämföras med den mindre lyckade produkten tryckimpregnerad trätrall som säljs i bygghandeln idag.

Olja sågade skarvändar är inte ett problem av dignitet. Olja friliggande sågade ändar inte heller ett stort problem. Båda blir inoljade vid riktigt genomfört underhåll. Om man inte underhåller och det sakta förfaller får man skylla sig själv. Om man inte gör något men det håller ändå? Var glad.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 13
    För 35 år sedan så var det garanterat bättre trall.

4. T
    Medlem · Nivå 13
    Nej har aldrig oljat en trall innan slutresultat.

5. Alfredo
    Medlem · Nivå 20
    Absolut är detta det bästa men hur många har den tiden? För de flesta skulle jag säga att köp "nytryckt" "sjöblöt" trall och lägg den som fort som möjligt är den vettigaste kompromissen. Lägger man den kloss brukar det bli lämpliga springor när den väl torkat.

6. D
    Medlem · Nivå 7
    Även om trallen håller längre, vilket väl inte är helt säkert, lönar det sig? Efter 10-15 år har ju oljan kostat lika mycket som ny omgång trall

7. B
    Medlem Nivå 4
    Jag bytte ut trall nyligen och oljade ändarna. Ja, det syns! Men jag räknar med att det går bort med tiden.

Den trall som byttes hade legat i runt 10 år och ändarna hade börjat murkna/flisa sig på några ställen, så jag tänkte att det inte skadar att olja. Förhoppningsvis minskar risken för dåliga ändar (till viss det berodde det nog på att skruvarna var dragna för nära skarven så att små sprickor uppträtt).

8. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Trall, ca 15 år gammal. Oljad en gång för fem sex år sedan. I år har jag gett det lite kärlek, slipat lite och strukit med Butinox Terrassebeis
    Nöjd med resultatet, men kleta med olja, nej det bara möglar och blir fult ock skall underhållas.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

9. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Det är kanske dags att påminna om trådens ämne; att olja in renkapade tralländar eller inte.

Att olja in hela trallen finns det tretton trådar på dussinet om.

10. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Okej då, inte inoljade ändar heller. Och knappt några sprickor till följd av den avsaknade inoljningen av ändträt.

11. elpaco
    Gräsfantast Nivå 15
    Jag och iaf 14 till tyckte det var kul iaf. Det finns även svenskar som inte förstår enklaste varianterna av ironi.