Byggahus.se

Nån som använder borrslipmaskin ??

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Vi gör av med sjuka mängder med borrar på jobbet, så pass att chefen undrade varför vi köpt borrar för 10.000:- förra året. Jag föreslog då att vi skulle köpa en borrslip och prova, och fick OK på det.
    Större borrar, 8 mm och uppåt, slipar jag för hand på vinkelharry med varierande resultat.
    Jag fick syn på denna tex
    https://www.hylte-lantman.com/hem-hushall/bygg-verktyg/elverktyg/borrslipmaskin-drill-doctor-500x
    Nån som provat en sån ?? eller nån annan maskin i liknande prisklass.

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Mitt största problem är att borren går av innan de hunnit bli slöa...

3. PNO
    Medlem · Nivå 14
    På jobbet slipar jag borrar i ungefär en sådan här:
    https://www.walter-machines.com/en/tool-machining/detail-view/product/helitronic-power/
    Den är ju rätt kul att jobba med, men har inte riktigt rätt storlek och prisbild för hemmabruk. Å andra sidan så innebär det att jag förväntar mig att borrar jag slipar hemma i alla fall är någorlunda kastfria och har någorlunda samma skär- och släppningsvinklar på båda eggarna. Något som, vad folk än tror om sin förmåga att slipa borr på fri hand, är väldigt svårt att åstadkomma.

Tar vi då steget till småverkstäder och hemmabruk istället och snabbstålsborr med cylindriskt skaft eller morsekona istället för borrar av hårdmetall så får maskinparken anpassas därefter.

För lite större borrar tycker jag att borrsliptillsats till bänkslipmaskinen är det bästa. Men hemma använder jag ganska lite borr över sådär 13mm. Samtidigt så är inte borrar mellan sådär 5 och 13mm helt billiga så jag köpte en drill doctor på test på någon rea. Den är rejält rapplig och låter krig. Men när man lärt sig hur man ska sätta i borrarna så funkar den faktiskt rätt bra. Det beror lite på hur spånkanalernas geometri ser ut om resultatet blir bra eller bara OK. Dormers borrar brukar ge bra resultat. De har ganska litet kärnmått, och väldigt brant sekundärsläppning, så det är måttliga mängder material att ta bort för att slipa om dom. Några billigare borr jag testat blir inte lika bra. Man får urspetsa tokigt mycket för att få till en ok geometri. Och slipskivan är löjligt liten, så det tar tid. Väldigt små borr är svåra att få fast på rätt vis i maskinen.

Sammanfattningsvis så tycker jag drill doctor är ok till borr mellan sådär 4 och 10mm, lite beroende på ursprunglig geometri. För att bara skärpa på en slö borr är den bra även på större borrar. Ska man slipa om en totalkvaddad, större borr måste man börja med någon annan metod.
    ---
    Om borren går av är det väl bara att slipa en ny spets? Det kommer bli en bättre borr för allt utom djupa hål. Det är ett allmänt aber att borr på konsumentmarknaden oftast är alldeles för långa. Det ger kast och dålig stabilitet.

4. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Tack för ett utförligt svar. Jag är uthållig och har inga problem att prova mig fram.

• Laddar…
  5. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Dåligt med borrslipare här på forumet :thinking:
    Hur som, jag har beställt en och återkommer när jag lärt mig slipa borrar :D

6. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag brukar slipa från 2,5 mm och uppåt på frihand men resultatet blir inte helt bra alla gånger även om det oftast duger för vanligt borrande i järn. Skulle gärna ha en borrslipmaskin men har inte haft tid att bygga en

7. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Nä, ibland får man till det, ibland inte, men vi har inte tid på jobbet att stå och prova.
    Vi jobbar till 95% i rostfritt, ofta är det flera plåtar på varandra, borren hugger när den går i genom tex 3 mm rostfritt och liksom slår mot nästa plåt som kan vara 0,5 vanlig plåt, och när den hugger tag i den blir borren slö.
    Ofta står man dåligt till, får inget bra tryck, borrar igenom en tjock karm så man inte ser där man borrar, det är ju lättare att borra om man ser, och kan se hur det spånar.
    Borra ett hål med en pelarborrmaskin är ju en barnlek, jämfört med att stå 11 meter upp på en gungande saxlift och borra rostfritt med batteridriven handmaskin i en vertikal yta, eller upp i tak.

8. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Vi har sådana här "jiggar" på våra slipmaskiner. Men ni kanske inte kan ha bänkslipmaskin med ?
    Har man rutinen inne så slipar man perfekt på frihand. Man kan göra ett mätverktyg för att få helt korrekt vinkel.
    Men de låter faktiskt smidigare med en sådan borrslip om den slipar perfekt.

9. M
    Husägare · Nivå 7
    Använt Drilldoctor en hel del på jobbet, och som ovan nämnts är det lite "hit and miss". Ibland blir det bra, ibland inte. ibland får man experimentera lite med vinklarna för det sket sig första gången. Och den är/känns onekligen lite rapplig. Men överlag är nog intrycket rätt positivt ändå. Det är väldigt enkelt handhavande, och det går snabbt (vilket man nog får säga är huvudingrediensen för att den faktiskt ska bli använd), att bara skärpa upp borren, vi har onekligen sparat många borrar den maskinen hittills. Den har nog betalt sig ett par gånger om redan. Trots att den är och känns lite "meh".

Instämmer också i PNO's kommentar om att små borrar, väldigt korta borrar, är ganska bökiga att få fast rätt i chucken. Det går givetvis, men det är inte lika snabbt och enkelt som med säg en vanlig 6mm borr av "normallängd".

Redigerat 8 nov 22:12
  10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    3,2 borrar kommer jag nog inte slipa, brukar köpa 5 st 10 pack i stöten, den är förbrukningsvara.
    5,5 6,5 normal längd och långa 6 8 och 10 är det vi använder.

Jag har säkert 500 eller fler halvslöa kvalitetsborrar att öva på, så det ska bli kul när maskinen kommer, köpte en extra diamantskiva på en gång.

11. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Nu är maskinen hemma och provad. Det tog en stund att förstå hur man skulle göra, och övning för att få det bäst, men nu är ett 40 tal borrar perfekt slipade. Kryssslipningsfunktionen ska man nog använda med förnuft, bäst om man fick slipa så mycket att krysslipningen försvunnit, är att med bänkslipen eller vinkelslipen, förslipa och sen finslipa med maskinen.
    Här är iallafall en krysslipad borr med 135 graders vinkel, perfekt för rostfritt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191109_220748.jpg

• Laddar…
  12. D
    Medlem Nivå 11
    Jag slipar borrar också, men jag gör det på fri hand, antingen på en bänkslip eller bandslip. Tycker nästan bättre om bandslipen. Nån gång ska jag göra en jigg så jag kan ta lite osäkerhet ur processen, jag har svårt att få det så bra som jag vill ha det på riktigt stora borrar och på riktigt små (under 3mm typ och över 15m).

13. Q
    Medlem Nivå 3
    Jag anser att inget går upp mot ett nyslipat borr, särskilt i så hårda material som rostfritt. Ett välslipat borr är överlägset ett nytt borr, särskilt borr med beläggning. Jag slipar också mina borr för hand, fast det kräver viss övning och jag hade i början en borrmall som jag fick göra själv i gymnasiet, men nu kan jag nästan göra det i mörker.

Små borr, säg 3 mm och mindre är svåra tycker jag också, och handlar det om att borra i vanligt svartstål är det enklare att köpa nya.

• Laddar…
  14. Tss
    Medlem · Nivå 7
    Är det någon som provat att slipa om en betongborr för borrning i härdat stål? ska tydligen fungera bra med höga varv på maskinen?

15. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Jag gjorde en sådan här jigg i mdf för en massa år sen.. anväder den lite då och då.
    Inte speciellt svårt att få till borrarna med jiggen så länge det inte är nån sorts träborr.
    Stora träborrar går dock att få till hyfsade på fri hand på smärjeln.. men är dom under 10mm är det svårt.