hej
skall lägga en kant med benders mursten antik i en kvarts cirkel !
Radie 2,17 m och jag undrar nu hur jag skall beräkna vinklarna jag måste kapa till i varje ände på murstenen 35cm lång 21cm djup 14cm hög

nån mattekunning

Fem grader.

vågar man fråga hurt dukom fram till det ? :-)

Höfta lite ;)

Nä'rå. Radie 2.17 ger knappt 3,5m "omkrets" på din kvartscirkel 2PiR/4. Det behövs alltså 10 stenar. 90 grader är vinkeln i en kvartscirkel, det ger 9 grader i varje sektion, men det är två stenar som möts, alltså halva vinkeln i varje ände på var sten. Dvs 4,5 grader för att vara exakt. Säg fem grader så har du lite justermån också ;)

Jag fattar nog lite trögt... Vad är det för vinkel på A / B / C / D ?? Se bild ...
:-)
Mursten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkel A måste du själv avgöra om du vill ha rät eller inte, beroende på om första stenen ska ligga "rakt", eller lite i vinkel. Sedan är det ca 5 grader, eller ca 85 grader, beroende på vilken av de två motstående vinklarna du mäter, nu har du market en sten med vitt och bara pekat på spetsen B, så jag antar du menar vinkeln som då blir 85 grader. På exempelvis en kap skulle man ställa in 5 grader, eftersom det är 5 grader off från den räta vinkeln.

Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.