Byggahus.se

Nålfälla cylinda ftl46 tvättmaskin

1. Taxen
    Medlem · Uppsala · 566 inlägg

Taxen

Medlem
    Har problem att få ut locket till fällan för att se vad som hindrar detta moment.Är lossat men det är något där inne som hindrar.Försöker man gänga fast det så går det inte att få tätt igen.Kan få ut lite med cirka 1cm men kan inte se vad som håller fast locket.Det går att snurra vredet åt båda hållen hur som helst.Provade att fylla i lite vatten men det började rinna ut direkt vid locket.Lät lite iskrammel när jag slog på tömning.Hur kommer man åt pumpen bakom luckorna?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kolla underifrån

3. Taxen

Taxen

Medlem
    Har kollat lite efter reservdelar och hittat en pump och ser att det är tre slangar som är anslutna till pumpen.Kan ha kommit in något som låser silen så jag inte får ut den och se vad det är.Silen är vad det verkar instucken i pumphuset och har det kommit in nåt olämpligt,så måste pumpen ut och kolla ifall något sitter i anslutningarna.Som vanligt är det svårt att klura ut hur plåtarna sitter fast,så man kommer åt pumpen.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är det som är problemet , för att få isär en del maskiner , måste i princip kläderna lossas
    och då blir den ledlös och sladdrig , tittade på filtret , det kan vara någon nål bh-bygel som kommit ner , försök snurra fram och baklänges kors och tvärs , tror det kommer att släppa
    om rätt läge kommer

5. Taxen

Taxen

Medlem
    Det konstiga är att jag inte får silen snurra samtidigt som jag snurrar locket.Locket går att snurra utan att jag känner nåt motstånd och att dra allt rakt ut går inte alls.Är så liten springa vid locket så jag kan inte se hur det ser ut där inne.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Locket går nog att snurra , såg på reservdelar hur den ser ut troligtvis sitter det någon pinne
    eller liknade uppifrån rakt ner genom fällans inre del ,
    Ett huggskott från mig , lite knöligt för dig ,, vänd maskin upp och ner banka på pumpen lite , har du tur så faller det som sitter fast ur fällan ,

7. electroluxaren
    Medlem · - · 10 682 inlägg
    hej
    antingen så är det bara packningen som svällt då är det våld som krävs
    annars kan man ta bort framsidan av maskinen och se hela pumpen
    man ser då också slangen från baljan som sitter fast på pumpens högra sida
    den sitter med en engångs slangklämma, ta bort den och töm slangen från allehanda skatter
    därefter kollar du i rörbiten in till pumpen om du kan fiska upp något kul.
    hjälper inte detta så är det bara våld som återstår dvs bryter ut silinsatsen mha en kraftig skruvmejsel.
    den kommer då gå spricka men med lite fix går den att återanvända tills du får tag i en ny
    lycka till

8. Taxen

Taxen

Medlem
    Var kan man få tag i en ny silinsats om den går sönder ifall jag prövar att bryter ut den?
    Hade det gått att trycka in locket så att den tar gänga så hade den nog tätat och det går att köra ett tag till .

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns på nätet googla ::
    Jag hittade
    reservdelar
    cylinda ftl46 tvättmaskin

10. Taxen

Taxen

Medlem
    Ber att få tacka för intresse och tips om mitt problem.Det har nu löst sig med att jag fick bort luckan och kunde se pumpen.Tog bort stora slangen och kände då i pumpen att det satt en nyckel och annat gott som låste silen.Fick ut silen och gjorde rent.Nu gick det att skruva fast locket.Provkörde med vatten och nu var det tätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.