Byggahus.se

Najning av armeringsnät

1. H
    Medlem · 44 inlägg

henrikgbg

Medlem
    Hur mycket behöver jag naja på armeringsnäten. Jag vet bara att de skall överlappa två rutor. Om jag sedan skall fästa golvvärmerör, räcker det då om jag använder 40 mm distanser för att lägga näten på?

Henrik :cool:

2. M
    Medlem · 173 inlägg

Magnus_Redin

Medlem

Re: Najning av armeringsnät

Det är överlappningen där betongen parallellt häftar fast i armeringsjärnen som ger styrkan i den färdiga plattan, eller snararer att armeringen blir jämnstark. Najningen och stöden är till för att armeringen skall hamna på rätt plats i betongen och inte flytta sig före och under gjutning. Vad som är tillräckligt mycket stöd beror på hur du kliver runt i bygget. Jag vet inte vad som är minimirekommendation men det jag tycker verkar otäckast att få koll på är om rör flyter upp under vibreringen, undrar om de kan lyfta lättare armering?

3. M
    Medlem · 892 inlägg

Som föregående talare var inne på så är klossnign och najning bara till för att hålla armeringen på plats. Om du najar mattorna varje halvemter så är du helt på den säkra sidan. Det klarar sig säkert med glesare också, men det är svårt att bedömma i just ditt fall över nätet. Det hänger lite på hur tätt du har klossat också.

Edit: 40mm klossar fungerar fint.

4. R
    Medlem · 118 inlägg

robbanl

Medlem

Varför lägger du inte armeringen direkt på värmerören som du i sin tur fäster i isoleringen. Detr var kanon jag fick inte samma problem som när rören satt på ovansidan armeringen dvs den ville flyta upp.

/Robban

5. M
    Medlem · 892 inlägg

Du måste ju klossa armeringen för att få tillräckligt täckskikt under armeringen! Lägger du armeringen direkt på rören så blir täckskiktet inte de 30mm som är rek minsta mått. Visst kan man ha slangarna under armeringen, men strunta inte i klossningen!

6. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Om du använder LK´s lister för golvvärmeslangen kan du lägga armeringen rakt på utan klossar. Min täckskikt på 30 mm är ju ovanpå golvvärmerrören..... för värmefördelningens skull. Dragbelastningen som armeringen skall ta upp är ju underkant på gjutningen så den fungerar bättre ju djupare den ligger....

7. M
    Medlem · 892 inlägg

Ja, i teorin fungerar armering så, men det måste finnas tillräckligt stort täckskikt runt armeringen också!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.