Har gjutit en 80 mm hög betongsula som den här maskinen (185 kg) ska flyttas över till. Pallen den står på nu är 145 mm hög. Så maskinen ska alltså åt sidan och ner.
Tänkte plocka bort bordet (-25 kg?) och veva ner allt för att sänka tyngdpunkten.
Tänkte ev lägga ut ett par 45x145 tvärs över sulan (för att minska höjdskillnaden), eller kanske ett par remsor 21 mm plyfa, och ställa upp maskinen där först, sen plocka bort träbitarna en åt gången genom att tippa maskinen fram och bak.
Har en fru och en granne till hjälp.
Succé eller katastrof?
Tips?
Tänkte plocka bort bordet (-25 kg?) och veva ner allt för att sänka tyngdpunkten.
Tänkte ev lägga ut ett par 45x145 tvärs över sulan (för att minska höjdskillnaden), eller kanske ett par remsor 21 mm plyfa, och ställa upp maskinen där först, sen plocka bort träbitarna en åt gången genom att tippa maskinen fram och bak.
Succé eller katastrof?
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Går säkert men låter onödigt krångligt.Alltgår skrev:
Har gjutit en 80 mm hög betongsula som den här maskinen (185 kg) ska flyttas över till. Pallen den står på nu är 145 mm hög. Så maskinen ska alltså åt sidan och ner.
Succé eller katastrof?
Tips?
[bild]
Du ska 6cm ner, tror du kan vagga ner den direkt. Gick fint med min Arboga som väger motsvarande, då var jag själv. Alternativt en plyfaskiva som nedförsbacke att glida på?
Den bör du enkelt kunna vagga ner. Jag hade gjort som du skriver. Lagt dit några lagom tjocka reglar så att det ska vara samma nivå. Sen över på reglarna och efter det vicka och ta bort en regel i taget. Med en så hög maskin är den väldigt lätt att vicka utan större ansträngning.
Har flyttat ett antal tunga kassaskåp genom åren, vagga, plyfaskivor, mattor och rent golv kommer man långt på. Annars domkrafter, SJ-pallar och lugn metodik. I värsta fall skogsmaskin med lång kran!
Har flyttat ett antal tunga kassaskåp genom åren, vagga, plyfaskivor, mattor och rent golv kommer man långt på. Annars domkrafter, SJ-pallar och lugn metodik. I värsta fall skogsmaskin med lång kran!
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Kan du inte bara kalla in baxarsekten?
Hmm. Jag hade nog vridit den 90 grader och låtit den få ”tårna” över sulan, lutat den framåt och vridit den på plats.
Du behöver ju aldrig lyfta de 180kg, utan merparten kommer gå ned i underlaget, att ha en hög tyngdpunkt kan underlätta för att få till lutningen utan allt för stor kraft.
Börja med att vicka och vrida på den där den står nu så att du får lite känsla för den.
Baxarna på Påskön är en god inspiration för dig.
Du behöver ju aldrig lyfta de 180kg, utan merparten kommer gå ned i underlaget, att ha en hög tyngdpunkt kan underlätta för att få till lutningen utan allt för stor kraft.
Börja med att vicka och vrida på den där den står nu så att du får lite känsla för den.
Baxarna på Påskön är en god inspiration för dig.
Jo du, den där sekten. Den rör sig ju här lokalt har jag förstått..och uträttar tydligen underverk i baxningssammanhang. Visst är tanken lockande att fråga, men att kontakta en sekt är betingat av lite blandade känslor.. Tänker på att det kan vara lätt att få in en fot, men desto svårare att ta sig ur? Eller så är den möjligen helt fantatisk, och till och med svår att bli medlem iFrustrator skrev:
Bökigt att flytta maskinen i sidled. Försök ställa maskinen framför sulan istället. Sedan lutar du maskinen bakåt och med små rörelser på maskinens hälar ”stegar” du den bakåt mot väggen. Nivåskillnaden löser du med en/flera delade skivor som du sedan tar bort genom att putta maskin vä/hö och plockar bort efter hand. Ex 3-4 lager osbAlltgår skrev:
Succé eller katastrof?
Tips?
[bild]
Ledigt arbete för 2 pers.
Fick min S68 på plats på liknande vis.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Fördelen med baxarsekten är att det går smidigt som bara den, du slipper riskera ryggen. Andra fördelar är att flytten oftast blir dokumenterad, man får en massa goda råd (oavsett om man vill ha dem eller inte), man får träffa ett gäng bra människor.
I princip inga nackdelar
(eller Jo, att de bara finns i Skåneland).
I princip inga nackdelar
Inte för att vara negativ men är betongsockeln tillräckligt djup eller ljuger bilden? Som det ser ut på bilden så kommer fotplåten precis att få plats men det ser ut som om du har en vev på pelarens sida som också behöver lite svängrum så det går att veva utan att slå knogarna i väggen. Hoppas jag ser fel och att du har tänkt på detta annars får du förlänga gjutningen...
Bilden bedrar lite, det är noga uträknat så där blir nog 55 mm betong framför foten inkl gott om svängrum för vevandet!R roli skrev:Inte för att vara negativ men är betongsockeln tillräckligt djup eller ljuger bilden? Som det ser ut på bilden så kommer fotplåten precis att få plats men det ser ut som om du har en vev på pelarens sida som också behöver lite svängrum så det går att veva utan att slå knogarna i väggen. Hoppas jag ser fel och att du har tänkt på detta annars får du förlänga gjutningen...![]()