1 299 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Några frågor om EKRK och eljos klämkopplingar
Köpte för ett tag sedan eljos 3-vägs hörndosor. Bra grejer. Och så har jag köpt letti-klammer med verktyg och EKRK för att klamra upp detta på undersidan av kökskåpen. Ett par funderingar:
1) Eljos uttag har två hål för att klämkoppla (vad heter det egentligen?) kablarna. Hur gör jag med biledaren til jordkabeln, är det OK att tvinga ned i samma hål som jordeldaren?
2) Samma fråga igen, nästan, hur gör jag om jag vill grena av till två uttag, då skulle jag behövt tre hål för varje pol. Flera ledare i samma hål, eller måste jag skarva på annat sätt?
3) Köksfläkten är monterad under köksskåpet. Bakom den, mellan köksskåpet och kaklet är det ett litet mellanrum. Kan jag dra EKRK där (dvs 60cm dolt bakom köksfläkten) utan att få puritanerna efter mig?
1) Eljos uttag har två hål för att klämkoppla (vad heter det egentligen?) kablarna. Hur gör jag med biledaren til jordkabeln, är det OK att tvinga ned i samma hål som jordeldaren?
2) Samma fråga igen, nästan, hur gör jag om jag vill grena av till två uttag, då skulle jag behövt tre hål för varje pol. Flera ledare i samma hål, eller måste jag skarva på annat sätt?
3) Köksfläkten är monterad under köksskåpet. Bakom den, mellan köksskåpet och kaklet är det ett litet mellanrum. Kan jag dra EKRK där (dvs 60cm dolt bakom köksfläkten) utan att få puritanerna efter mig?
1. Nej, snabbkopplingen är inte gjord för att stoppa i 2 olika ledare i samma hål, koppla biledaren separat med en toppklämma (t.e.x. ubåt, wago 222) om du ska vidare till ytterligare ett uttag, annars så lägg den i det andra hålet. Och det räcker faktiskt med att biledaren är ansluten i ena änden till jord, men det rekommenderas att ansluta i båda ändar om det är möjligt.
2. se 1.
3. Som sagt, EKRK är inte gjord för dold förläggning, använd t.e.x. EKK istället.
2. se 1.
3. Som sagt, EKRK är inte gjord för dold förläggning, använd t.e.x. EKK istället.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
ELJO har faktiskt 4 hål för skyddsjord, jag kollade igår.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg