Några frågor om belysning

3k läst  3 svar

1. K
    Medlem Nivå 8
    Hej allesammans, för att unvika massa onödiga kommentarer så börjar jag med att säga att jag har pratat med en elektriker som kommer slutföra installationen, jag kommer dra slag och tråd själv. Då var det sagt

Självklart skulle jag lika gärna kunna fråga elektrikern detta men jag kom just på det och är nyfiken på hur man gör.. Det är två frågor.

1)
    Jag kommer ha spottar i en del av kökstaket och kommer förmodligen sätta 12V med trafo. Funderingen då är om man kan styra ett vanligt vägguttag (som man sätter uppe vid taket, bakom fläktkåpans skorstensdel) med en vanlig väggbrytare? Att man drar tändtråd till vägguttaget istället alltså?

2)
    Om man ska sätta en dubbelbrytare i köket som kommer styra takbelysning samt dessa tre spottar. Då borde man väl kunna låta dessa gå på samma fas och bygla fasen i brytare och bara dra separata tändtrådar. Korrekt?

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Självklart ska du fråga elektrikern som ska slutföra din elinstallation, orsaken är att dom flesta har lite olika ideer om hur man löser saker och ting. Därför blir det alltid mycket lättare om man från början fått varet med och "pekat", kommer man dit någon annan "fixat" kan det vara svårt att förstå hur han har tänkt och det blir genast mycket besvärligare och tar längre tid.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Jo det är väl kanske bäst att jag stämmer av det med firman som sköter inkopplingen. Tänkte mest att det inte borde vara raketforskning att svara på :) Men av erfarenhet så vet man ju att en del meningar går isär här i bland =)

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Det handlar inte om nån raketforskning, men lite om att det finns många olika vägar att gå. Det kan vara mycket enerverande och komma till ett jobb någon annan har börjat med och gjort saker som man kanske förstår på en gång, om det vore jag som skulle komma så ställer jag hellre upp gratis och ger råd, än jag ska komma och inte förstå vad och varför du gjort som du gjort (även om jag kan debitera tid för det)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: