Har snart ett nytt tak lagt på huset, men såg en liten detalj igår som jag funderar lite över.
I den nedre läkten har man spikat en takfotsplåt, där spiken på några ställen gått ner i pappen under.

Är det något jag bör vara orolig för, eller är jag bara nojig?

DSC03056.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ska ju undvika att perforera pappen så lite som möjligt i den mån det går, och i det fallet hade det fungerat fint med lite kortare spik. Jag tycker det är rätt klumpigt gjort, nu för tiden lägger man papp med dold spikning av en anledning. Sen om det är i hela världen är svårt att avgöra. Du kommer ändå ha ett tak som håller länge.

Går ju kleta på bitumen så det blir lite tätare om man vill vara på säkra sidan.

Lite svårt att tyda bilden, men ett korrekt utförande är först papp (en smal remsa- för att undvika kondens från plåt till råspont) , sedan plåt (spikas) och därefter kommer underlagspappen att läggas ovanpå plåt och eventuella spikhuvud.

Sant. Hursomhelst, TS, kleta på lite bitumenmassa om du är orolig. Men om det är ett normalt hus med lite takutsprång så blir det ju inget läckage in i huset hursomhelst.

Lafarge avråder från takfotskil och Benders säger att om man har kil så skall man ha ventilerad läkt längst ner.
Personligen tycker jag det är snyggare med kil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.