Byggahus.se

Något att lägga på lerig mark för krypa på

1. LarsH42
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har krypgrund med lite fuktproblematik och måste hyggligt ofta ta mig in under huset för att kolla läget där nere. För att komma in där måste man krypa under en trä-altan och under den är det väldigt lerigt.

Föregående ägare har lagt in lite brädor och nån spånskiva att krypa på, men man blir rätt lerig ändå, och framförallt vill jag inte ha ruttnande trägrejer liggandes där under. Det kommer regn ner genom altanen så det blir väldigt blött även ovanifrån.

Vad är lämpligt? Jag vet inte vad det jag letar efter heter, så jag kan inte googla :)

2. Byurn
    Nybyggare · Nivå 6
    Markduk kanske?

3. L
    Medlem Nivå 3
    Var lat. Montera billiga Wi-Fi-kameror/fuktmätare och gör fuktkollen när du sitter och gör nummer två!

4. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare Nivå 5
    Bygg en bro av tryckt virke, eller lägg plattor till sommaren när det är torrare...

• Laddar…
  5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    En lång rulle av presenning? Klipp en 2×3 m på hälften och silvertejpa ihop så har du en 6×1 meter rulle som du kan rulla framför dig hela vägen?

• Laddar…
  6. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Jag har markduk under min altan.
    Sen har jag grus ovanpå det

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Nivå 10
    Markduk köp en vävd typ som är lite glatt på den lägger du stenar i ytterkant!
    Sedan använder du två skivor xps och kryper med hjälp av!
    Vad består fuktproblemen av?
    Ta dit en tork och åtgärda problemet för att krypa är inte en långsiktig lösning!!
    Några bra saker som finns är tempstyrda ventiler
    Du bör bara ventilera utrymmet när marken är varmare än lufttemperaturen och när det inte regnar dvs torrt i luften
    Sedan kan du lägga en diffspärr för att stoppa fukt i kryputrymmet samt isolera grundmur inifrån
    Då kommer utrymmet bli torrare

8. LarsH42
    Medlem Nivå 1
    Fuktproblemen är värt en annan tråd :) Men om ni absolut vill veta så står huset på berget och det rinner mycket vatten som sen fastnar i skrevor. Det sitter pumpar för att få bort vattnet & åldersbeständig plast för att hålla borta fukten från grunden och jag ska sätta in en termisk avfuktare (trygghetsvakt) också. Särskilt pumparna måste man hålla koll på så det inte blir en sjö där nere. Jag har vattenlarm med zwave där nere, men man är ändå nojig :) Plus att jag måste ner där och stänga av/på vattnet på höst och vår, eftersom vi bara har sommarvatten.

Markduk + grus låter låter bra (alternativt tryckimpregnerade plankor, det är nog lite mindre elakt mot knäna)! Presenning går bort för det är tätt ovanifrån också, då blir det nog en pöl ovanpå som man måste krypa på...

Redigerat 17 nov 13:12
  9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Nja. Tanken var självklar för mig, att rulla ut den när man ska in och sedan rulla ihop den direkt. Det kanske inte framgick.

10. B
    Medlem · Nivå 10

11. LarsH42
    Medlem Nivå 1
    Ah. Ja det låter mycket rimligare :)

12. M
    Medlem · Nivå 6
    Men den är nog bara ren första gången du använder den, nästa gång är den smutsig även på ovansidan.
    Jag röstar på markduk och knäskydd!

13. LarsH42
    Medlem Nivå 1
    Knäskydd har jag & lite smuts kan jag tåla :) så markduk kan vara rimligt.. men den släpper väl fukt uppåt också? Så man blir blöt om knäna?

14. M
    Medlem · Nivå 6
    Jo, lite blöt om knäna blir du nog. Får kolla väderprognosen och försöka krypa in när det är som torrast!

15. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9