Byggahus.se

Något är fel med NIBE F470 och golvvärme

1. E
    Medlem · 2 inlägg

ErikCassman

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A4A89DF2-3FA0-474B-A85E-B127B002933D.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5D15F5D8-C436-4002-B09F-E2B7639D323B.png
    Första inlägget ✌️ Har läst ett tiotal trådar men inte hittat det jag söker..

har ett fritidshus från Hudikhus på 85kvm men ett wilabgarden uterum på 21kvm med deras vinterträdgårds partier och 50mm plasttak.

platta i huset samt uterum med vattenburen golvvärme. En NIBE F470 frånlufts värmepump och ett uponor golvvärme system med trådlösa givare.

nu till mitt problem, jag har en framlednings temperatur på mellan 26-30 grader men ändå rätt kall golv, uterummet är ställt på 28grader men hr en temperatur på 9grader (ute -0.5grader) det finns en fläck som jag hittat i hallen som är
    Varm.

det jag ser och läst mig till är att jag inte har någon cirkulations pump vid slingorna behöver jag inte det?
    När jag känner på rören så är inte något av dom direkt varmt.
    Kollar jag på remlednings temp just nu så är den 28.5 och retur 25 så det försvinner uppenbarligen värme någonstans?
    Sen känns det som att huset mest värms av luft där är tilluften 22.5 och retur 20.2

det rörigaste av allt är att dom som gjort plattan samarbetar med en rör firma som lagt golvvärmen och dom som byggt huset och som kopplat in allt jobbar inte med NIBE och uponor, dom som lagt rören vill inte hjälpa till då dom inte fått installera det..

Vad skulle kunna vara fel eller saknas?

2. D
    Medlem · landet · 731 inlägg

Dr.L

Medlem
    Dålig cirkulation i golvvärmen på grund av luft
    Defekt styrning så att fördelaren inte släpper ut värmen till just den slingan.
    Dåligt injusterade fördelare/slingor så att värmen inte tvingas till rätt ställe i huset
    Undermålig kapacitet på golvvärmen i uterummet. Golvvärme kan i regel inte leverera mer än 50m2 kräver uterummet mer så får man problem.
    50mm kanalplast har inget lysande u-värde precis.

3. L
    Medlem · Halland · 5 255 inlägg

lordi

Medlem
    Om du har radiatorer i resten av huset så måste du ha en shuntgrupp med cirkulationspump till golvvärmen.
    Tilluften är lite för varm. Den ska vara 1-2 grader kallare än önskad rumstemperatur.

4. E
    Medlem · 2 inlägg

ErikCassman

Medlem
    Jag har golvvärme i hela huset.

golvvärme systemet ska justera sig själv med Smatrix systemet, om jag ställt 27 grader på alla men det blir bara mellan 20-21 grader (förutom uterummet).

Varför har jag en varm fläck i hallen på golvet?

bör jag ha en cirkulationspump vid fördelaren också för att få tillräckligt snurr i systemet?

5. L
    Medlem · Halland · 5 255 inlägg

lordi

Medlem
    Nej det ska inte behövas, men du kanske behöver öka på den befintliga pumpen, fast iofs så har du rätt bra temperaturdifferens nu. Om du har uponor smatrix (för vilket jag har blandade känslor) och man sedan kopplat på ytterligare en slinga i efterhand så kan det bli fel. Jag rekommenderar att justera in flödena på traditionellt vis istället.
    Du kan även strypa något på slingan som går upp till tilluftsbatteriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.