Byggahus.se

Någon speciell IP klass för eluttag för diskmaskin

1. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Om eluttaget för diskmaskin ska monteras i skåpet under vasken behövs de någon speciell IP klass för uttaget, för att den sitter nära vattenledningarna ifall dessa nu skulle börja läcka?

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Kör minst IP20.

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Man använder det som är NORMALT för utrymmet när man bestämmer vilken klassning man ska ha.
    Normalt ska det inte förekomma vatten under en diskbänk så där använder man samma IP klass som i vanliga bostadsrum, och nu talar vi enbart om bostäder.

• Laddar…
  4. kitco
    Renoverare Nivå 6

Ok så man behöver aldrig ta hänsyn till "risken" med läckage.

5. S
    Medlem · Nivå 12
    Läcker det så mycket att uttaget kommer stå under vatten kommer det säkerligen ta sig in i apparatdosan, då behöver du nog göra hela installationen ubåtssäker..

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Det är alltid "lokalen" och dess normala användning som sätter ribban, men ändrar man användningen så ska man även ändra "ribban"

7. P
    Medlem Nivå 10
    lol..dive dive....:D

8. kitco
    Renoverare Nivå 6
    Hehe bra då vet jag vad som gäller :D

9. S
    Medlem Nivå 8
    Senast jag monterade en diskmaskin satte jag ett IP20 UPL 1-vägs uttag ca 40-50 cm upp från golvet på väggen i skåpet under diskbänken. Där anslöts diskmaskinen med vanlig stickpropp. Klamrat med kulo från central.

/S

10. E
    Medlem Nivå 12
    så gör 99 % av elektrikerna. :D

11. D
    Medlem · Nivå 8
    ip 20 = Petskydd mot föremål större än 12mm och inget skydd mot vatten!
    Finns det eluttag med högre ip-klassning?

12. S
    Medlem · Nivå 12
  13. A
    Medlem Nivå 6
    Visst, finns allt mellan IP20 (inget speciellt vattenskydd) via IP44 (för utomhusbruk) hela vägen upp till IP68 (för montage utsidan av ubåtar).

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 8
    ok ip 44 kom jag ju på att de fanns efter jag hadde skrivit :) men ip 68? är det möjligt med anlsuten kontakt lr måste det va lock på o inget anslutet då?

15. L
    Husägare Nivå 7
    Japp
    en sån här med lock eller ihop med en sån här