Byggahus.se

Någon som vill köpa ett hyreshus med mig?

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Vill hitta likasinnade som är intresserade av att köpa en hyresfastighet som privatperson för att tjäna en slant :)

Grovt om upplägget lite löst:
    Starta ett AB som köper fastigheten
    Aktierna delas upp beroende på satsat kapital
    Aktieutdelning delas ut varje år beroende på aktieandelar och vinst
    Förvaltning/skötsel läggs ut så ingen behöver göra något arbete
    Vid större beslut kallas extra styrelsemöte, annars 1 möte om året, förmodligen via skype/telefon, här fås även årsredovisningen.
    Bokföring läggs ut till oberoende part, om möjligt online där man får tillgång att titta på det löpande.

Exitstrategi
    Säljer fastigheten med/utan hela AB:t. Dock kan man be styrelse om att få sälja och då har alla andra aktieägare förtur till aktierna. Värdering görs av oberoende part.

Kom gärna med invändningar eller om ni är intresserade.

Lägg inte ut personliga uppgifter direkt i tråden.

• Laddar…
  2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Tyvärr, skulle varit intresserad för 2 år sedan.
    Just nu är priserna på topp och räntorna så låga dom kan bli.
    Detta innebär att fastighetsvärdena har procentuellt större chans (kanske 80/20?) att sjunka än att stiga.

Utsikter att tjäna pengar? Jodå, men hög risk.:thumbdown:

3. H
    Medlem · Nivå 19
    Jag pratar hyreshus inte bostadshus.

Kollar man historiskt på FASTPI så har ju inte ränteuppgångarna gjort att priserna fallit, svårt att hitta någon koppling alls mellan priserna och räntan.

Redigerat 16 apr 2015 17:07
  4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jo, naturligtvis avser jag också hyresfastigheter (lägenheter) - andra typer av fastigheter - lokaler, industrier, butiker mm är ännu osäkrare investeringsobjekt.
    Det är en mycket hård koppling mellan räntor och priser.
    En investerare räknar direktavkastning.
    Direktavkastningskravet är beroende på läge (ort), finansieringskostnader, fastighetens pris och fastighetens hyresinkomster och driftskostnader.
    Det finns beräkningsmodeller för detta.

Betr. korrelationen mellan räntor och fastighetspriser så går det med fördel att läsa en hel varför de börsnoterade fastighetsbolagen har ökat så häftigt i värde den senaste tiden.
    Detta beror på låga räntekostnader och då stiger fastighetsvärden då det finns fler köpare på marknaden.
    Det omvända sker när räntorna stiger....

Så att hoppa på en investering rakt ut i luften utan ett konkret objekt att räkna på då kan man lika bra elda upp pengarna såsom Gudrun Schyman gjorde :cool:

Men som sagt jag tror fortfarande att timingen är fel.

Redigerat 16 apr 2015 19:29
  5. H
    Medlem · Nivå 19
    Kollar du FASTPI är det inte stora skillnader mellan småhus och hyreshus i värdeförändring per år. Du kan ju visa mig den kopplingen då till priserna i FASTPI och mellan reporäntan/stibor då, själv har jag redan kollat lite och detta fick jag fram:

2007 fastpi +16,6% reporäntan +1% stibor 3mån +1,39%
    2004 fastpi +12,0% reporäntan -0,75% stibor 3mån -0,73%
    1994 fastpi +11,6% reporäntan +0,6% stibor 3mån hittar ej

Detta visar ju att det varit stora värdeökningar även om räntan gått upp, dock endast en liten jämförelse.

Källor:
    http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Reporanta-tabell/1994/
    https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/171940/3-man-stibor
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...ighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74164/

Sen kanske du skulle lära dig att läsa innan du börjar skriva eller? Det handlar om att jag vill ha kontakt med folk som är intresserade av att äga ett hyreshus. Sen vad man ska köpa blir ju nästa steg och under hela vägen måste man vara överens. Äger redan idag flera hyreshus men vill gärna köpa fler och har inte tillräckligt med eget kapital att köpa själv.

Jag välkomnar givetvis kritik men vill att den har substans och gärna en källa.

Redigerat 16 apr 2015 19:57
  6. I
    Medlem · Nivå 9
    Jag säljer just nu några hyreshus som jag haft nästan 10 år, tycker det är bra betalt nu och så har jag tröttnat lite på det. Finns säkert mer rum uppåt några år till med tanke på ränteprognoserna och att det inte går att få någon avkastning på kapital via konton/obligationer längre.

Bostadsfastigheter inte längre än några mil från kust/stad i utveckling är bombsäkert, folk måste alltid ha någonstans att bo. Så länge fastigheten har en riktig avkastning (inte som slutet av 80 då fast. med neg avkast såldes), och banken säger ok så kör på. Deras beräkningsmodeller är dock stenhårda just nu så underskatta inte vad de kräver av köparen i eget kapital. Ett hus som exvis kostar 10 mkr kräver de ofta ca 3 mkr i egen insats.... Men är hyresintäkten 1 mkr/år minus 0,5 i drift & underhåll och ränta avskrivningar så är det fortfarande ingen dålig affär. Men inget som går att leva på. Köp inte för värdeökning, köp för att du gillar avkastningen, värdeökningen är en bonus i slutet. Allt annat är spekulation som kan sluta med dig hos KFM. Notera också att samma hus (detta är för min ort, andra är olika bättre/sämre) som idag kostar ca 10 mkr kostade 2 mkr för 15 år sedan. Så en hel del av resan är redan avklarad tyvärr. (om det inte går att höja intäkt eller sänka kostn.) Lycka till!

Obs,bara för att klargöra jag vill inte köpa något med dig, eller sälja något till dig, Har redan sålt en del och har köpare klara på resten.

Redigerat 16 apr 2015 20:15
  7. C
    Medlem · Nivå 17
    Vad skulle fördelarna med en sådan här sak vara jämfört med en fastighetsinvestering genom en fond eller aktier i noterade/onoterade fastighetsbolag? Själv ser jag bara nackdelar med upplägget som det beskrivs.

8. roland53
    Medlem Nivå 13
    Kan bara önska dig lycka till. Var och en blir ju lyckliga med sin tro.

Att investera är ingen exakt vetenskap och kan inte härledas till historiska diagram eller källor.
    Utfallet ser man bara i efterhand.

Kan bara konstatera att med dina prisindex diagram du bifogade så gjorde jag tydligen mina investeringar i hyresfastigheter i början på 1990-talet i rätt tid. :).

9. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja du får en större aktieandel och kan påverka istället för att äga en promille av aktiekapitalet. Du vet att det inte är massa höga VD/chef-löner som äter upp vinster. Dessutom blir det ju ett onoterat bolag så dom flesta fördelar/nackdelar är ju samma.

10. H
    Medlem · Nivå 19
    Meningen med diagrammen var ju inte att visa att det var en bra investering utan att ifrågasätta ditt påstående som verkar vara taget ur luften.

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Det är jättebra i sig, frågan är hur meningsfullt det inflytandet är om utgångspunkten är att man inte engagerar sig mycket mer än ett telefonmöte om året.

Nä, vinsterna kommer istället att ätas upp av de externa konsulter/förvaltare man anlitar för att göra allt jobb.

Nu tänkte jag i första hand på publika bolag som man relativt enkelt kan köpa aktier i och dessa är ju i en helt annan storleksordning. I ett större bolag har man en långsiktig strategi, stordriftsfördelar och riskspridning, förmodligen en lägre belåningsgrad och en högre likviditet i aktien.

12. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Min farbror höll på mycket med fastigheter innan men har sålt alla nu pga det extremt höga priset. För 15 år sedan skulle man satsat

13. H
    Medlem · Nivå 19
    Storleken på bolag avgör inte hur långsiktig en strategi är. Tar man Svenska Bostadsfonden är deras placeringsfront endast 6 år. Det finns även många nackdelar med stora bolag och det syns i statistiken. Större bolag har dyrare utgifter när det gäller drift/underhåll, ännu värre om man kollar kommunala.

14. C
    Medlem · Nivå 17
    Nej, det har du naturligtvis helt rätt i, vet inte hur jag tänkte där.

15. roland53
    Medlem Nivå 13
    Om det verkligen är så, så kan man fråga sig varför, och vad är jämförelsen med ? , privata småbolag?

Du tänker dig ett bolag där alla tjänster köps in, ja vad skulle då bli billigare än ett stort bolags drifts- och underhållskostnader.

Om man ska köra till låga kostnader så krävs det att ägaren är kunnig, insatt och satsar en viss egentid.

Så som du presenterade affärside'n så skulle ägarna vara passiva?