Byggahus.se

Någon som vet vad detta är för pryl?

2k läst  31 svar

1. O
    Medlem Nivå 4
    Har sett något liknande de kör in i ost för att kolla hur den är.

• Laddar…
  2. K
    Husägare · Nivå 12
    Ok.
    Låter med som ett realistiskt förslag.

3. B
    Medlem · Nivå 17
    Jag har aldrig sett någon men hörde som ung talas om ett verktyg man använde för att späcka fläskkarré med katrinplommon. Det skulle alltså vara något som man stack in på längden av hel fläskkarré för att få ett genomgående hål som man sen kunde fylla med katrinplommon.

Är det tillräckligt spetsigt/vasst för att kunna göra hål i kött?

4. K
    Husägare · Nivå 12
    Du tänker nog på en späcknål. Den är större än min vaddetnuärförnågot-nål.

5. B
    Medlem · Nivå 17
    Det jag får upp när jag söker på späcknål verkar göra smala hål som omöjligen kan fyllas med katrinplommon.

6. Byurn
    Nybyggare · Nivå 5
    Det kanske är för att man ska stoppa späck och inte katrinplommon i hålen? ;-)

7. L
    Medlem · Nivå 10
    Det ser ut som något som tar prover med. Det måste i så fall vara något ganska mjukt för den där aluminiumtuben går ju inte igenom normalt kött etc.

Undrar om den ens går igenom ost.

Men mjukost, smör, lutfisk, bakverk och bröd, deg, pudding, etc skulle det ju kunna funka till.

8. B
    Medlem · Nivå 17
    Precis, och alltså var det inte späcknål som jag hörde talas om.

9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Provat att trycka in den i en grape fruit eller en stor apelsin och pressa ut juice ?

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 17
    Någon sorts flödesregulator tror sambon, inte av vatten eftersom det är trä men kanske olja.

11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    +1 på den .... (hur gillar alu syran i citron/apelsin är väl nästa fråga?)

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske för att göra kumminost?

13. J
    Bannad · Nivå 10
    Mormor hade något liknade för att kärna ur äpplen , och pinnen för att peta ur skrottet går även till päron

14. L
    Medlem · Nivå 10
    Nu blev jag sugen på kumminost!

Klart den kanske inte är såå svag om man trycker in den i vad den nu ska in i med träet som stöd.

Hursomhelst är det ett enkelt och billigt föremål, kanske tillverkat under krigsåren. Kanske är den inte svensk. Hoppas någon vet :)

Redigerat 8 jan 20:57
    • Laddar…
  15. N
    Verktygstokig Nivå 1
    Vid första anblick så trodde jag att det skulle vara till någon slags veke med tanke på alla dessa hål,
    känns fel att det ska vara en urkärnkare av något slag, jag gissar mer på något som ska flöda genom hålen.
    För mycket som kan fastna i hålen om man skulle trycka in den i en frukt