Har ett element som jag inte känner igen kopplingen på. Gammal danfoss termostat med kapillärrör. Var. Kallt och skulle motionera ventilen. Ventilpinne går att dra ut helt?? Då kommer det en stråle med vatten som inte slutar!? Trycker man tillbaka pinne slutar det. Trasig packning bakom eller designen var så på dessa?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Du ska absolut inte dra i pinnen, du ska knacka försiktigt på sidan av radiatorkopplet för att få fjädern därinne att släppa och fjädra ut=öppna.
Pinnen som går igenom packboxen brukar ha en spärr-ring och en kladd armaturfett på insidan som tätar. Har du otur ligger nu spärr-ringen innanför packboxen.
Pinnen som går igenom packboxen brukar ha en spärr-ring och en kladd armaturfett på insidan som tätar. Har du otur ligger nu spärr-ringen innanför packboxen.
Nej det vet jag, det var efter jag fått pinnen att lossna genom att knacka som jag motionerade den med fingrarna och drog den ut och in som jag märkte att den gick att dra ut helt. Så har det aldrig varit på mina andra element i tidigare hus. Till saken hör att den verkar fungera normalt nu, den fjädrar ut som den ska om man trycker in den. Finns ju risk för att den är trasig då? Verkar dock inte läcka men antar att jag inte kan byta packboxen med pinnen då utan att tömma systemet när den beter sig så?
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Gör ingenting om den fungerar och radiatorn blir varm.
Fungerar den inte så kan du byta packboxen, den går att byta utan att tömma något. Du kan lätta lite på trycket i systemet om du vill, men det brukar gå även utan att göra det.
Fungerar den inte så kan du byta packboxen, den går att byta utan att tömma något. Du kan lätta lite på trycket i systemet om du vill, men det brukar gå även utan att göra det.
Tack för snabbt svar. Min tanke också, verkar funka nu. Får hålla lite koll så den inte börjar droppa. Dock skulle jag vilja byta termostaten vid tillfälle. Känner igen fästet? Finns någon adapter till den nyare danfoss som jag ändå har liggandes?
ev kanske kan en av dessa passa Danfoss Termostat RA/VL 2950 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)R rFloren skrev:
se även inlägg 2 Byta termostater, men vad ska jag ha för någon? | Byggahus.se
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som vet vad detta kan ha varit?
Grund & Markarbeten -
Vet någon om det går att använda Ryobi batterier till Meec.
Verktyg & Maskiner -
Någon som vet vilken insekt som har orsakat detta?
Lösvirke & Timmerhus -
Vad är detta för typ av list? Någon som vet var jag köper?
Golv -
Någon som vet vad det är för bröstpanel och var jag kan köpa den?
Byggmaterial & Byggteknik