Det är ju en vanlig elektrisk rumstermostat med förmodligen starkström inuti. Konstigt den sitter i köket? Har planlösningen byggts om? Kanske det har bytts el-radiatorer till sådana som enbart har egna termostater under åren?
Mycket är original i huset evt några element ser ut vara bytta del lite modernare ut tex som det som sitter i köket samma element används inte efter blivit så varmt att det känns som potential brandrisk ska be en elektriker kolla över detJ Josth skrev:
Byter jag strömuttagen rakt av så fungerar de inte, så jag antar att jag behlver koppla kablarna annorlunda på de nyare uttagen.
I ett av rummen satt de 2st svarta kablar, och en blå
I ett av rummen satt de 2st svarta kablar, och en blå
Blind = ej internt ansluten, t.e.x. för vidarekoppling eller bara parkera en oanvänd ledare.
Två faser? Jag ser ingenstans att du har två faser?
Om det är dom två svarta på strömställaren du menar så är det fasen som är vidarekopplad troligtvis.
Två faser? Jag ser ingenstans att du har två faser?
Om det är dom två svarta på strömställaren du menar så är det fasen som är vidarekopplad troligtvis.
I vår stuga kopplade elektriker våra 400 v element omväxlande med brun, svart och blå kabel för att lastbalansera olika faser. Vi har även lite olika sätt att styra elementen. Dels via en termostat typ den du har på bild samt att vi även kan ringa ”på elementen samt en brytare som också kan koppa in alla elementen (eller eg kontaktorer som styr alla elementen. Termostaten fungerar med den temp som jag själv väljer. Och övriga två styr vad elementen är inställda på för grader.
/B
/B
Liknande trådar
-
Hej! Någon som vet var jag kan få tag på en rulle av denna tapet från Sandbergs? Ca 10 år gammal föreställer kaprifol.
Färg, Måla & Tapetsera -
Någon som vet var man kan få tag på denna kontakt?
El -
Vet någon vilken typ av vattenlås som passar till denna brunn?
Badrum -
Hej. Någon som vet om denna gipsskiva innehåller asbest?
Miljö & Hälsa -
någon som vet vilket os x? där är på denna?
Teknik