Byggahus.se

Någon som vet aktuellt EU-bidrag för åkermark?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Sitter och googlar lite efter vad folk får i eubidrag för sina åkrar men det luddiga jag hittar ger mig intryck att det dels varierar år för år, sen beror på vad man har på åkern.

Men säg västra götaland... både åkermark och betesmark... vad är det för summor justnu?

2. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Det är precis så luddigt sim det låter. Sverige är indelat i olika regioner ich beroende på var får marken olika nummer. Bidraget för de olika regionerna är olika och även vad de ger från år till år och hur du sköter dem. Reglerna ska ändras nu i år igen till att utjämnas på något sätt.

Vet inte vad som gäller för regionen du befinner dig i men tror du kan titta på det på jordbruksverkets sida.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Kanske står något på LRFs hemsida?

Är du medlem i LRF har du åtminstone en 30 min gratis konsultation hos LRF Konsult.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kan det inte vara så jäkligt (för dig) att den som du arrenderar ut till, och som brukar jorden, också är den som ansöker om bidrag och får detta.

Jag tror nämligen inte att du får en krona bara för att du äger marken utan att använda den på något sätt.

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Nej jag vet att han har rätten till den.
    Jag utformar nytt kontrakt och för att kunna förhandla pris så vill jag vara påläst vad han får ut av eu genom mina marker.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad arrendatorn kan få i bidrag beror nog till stor del på hur han/hon använder den arrenderade marken.

Om du inte redan är medlem i LRF skulle jag nog rekommendera det.
    Reglerna är nog så snåriga, se t.ex.
    http://magasinetneo.se/artiklar/jordbruksstod/

Hos oss håvar vi bara in några hundra per år, men skulle aldrig klara det utan professionell hjälp.

7. T
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle spontant säga att du prickar in 90 % av de som arrenderar ut mark i intervallet 500 - 1 500 kronor/hektar. Det är förstås en stor diff, men precis som redan sagts är det svårt att säga generellt. Är det tre hektar, trettio eller hundra? Är det väldränerat, ligger det i ett skifte, är området populärt och/eller bördigt, vad har det brukats för grödor där? Är det långa avstånd för brukaren? Finns det mervärden som driver upp priset eller kan man arrendera ut något mer och få ut mer men brukaren få bättre pris per enhet pga synergier?

Jag vet sådana som betalar flera tusen per häst, hektar och år för betesmark till hästar, men där är det tillgång och efterfrågan som styr, alltså ont om betesmark. Jag vet också sådana som skänker bort sin mark mot att den brukas.

Lycka till från en månskensbonde i Ale. :)

8. M
    Medlem Nivå 17
    Reglerna som gäller från och med i år är inte helt klara än. Så ingen kan säga exakt.

Med gårdstöd och lit ängsmarker och andra saker så fick jag ca 2000:-/ha tidigare, men hört att det skall ungefär halveras.

9. Y
    Medlem · Nivå 18
    Fick svar från jordbruksverket; "grundbeloppet i t.ex region 4 ligger på ca 160 euro (1468kr) per hektar för åkermark och ca 130 euro (1193kr) per hektar för betesmark"

10. I
    Medlem Nivå 1
    Här kan du se vad en stödrätt kostar att köpa och vad du kan få ut av den varje år. Www.stodrattsborsen.se
    Du har en stödrätt för varje hektar. Om den tidigare ägaren till stödrätten haft extra miljöbidrag så får du ut mer varje år för den även om du använder den på din mark. Dock sker som skrivits tidigare en viss utjämning i år utöver de 10 procent som stödrättens värde minskas med av budgetskäl.
    Om man följer vissa regler kan man få ut extrapengar. Dessa regler kan du läsa om på jordbruksverkets hemsida. Du kan även ringa Länsstyrelsen å fråga hur mycket din arrendator fått ut å på hur stor areal. Går även att hitta på nätet ibland.
    Normalt 1800 kr/ha för jordbruksmark å 1100 för speciell betesmark, men du kan köpa stödrätter som ger upp till 5000/ha och applicera dem på vilken typ av mark som helst i samma region.

• Laddar…
  11. V
    Medlem Nivå 1

eu stöd kallas det /stödrätter

det finns på jordbruksverkets hem sida och är olika för hela landet högst stöd söder och minst i norr
    det finns olika stöd område i dom olika regionerna 1,2,3 typ.
    tänk på arrendets tids längd för med länga tids perioder har man så kallt besittnings rätt som
    arrendator .

12. Sven
    Medlem Nivå 3
    Jag accepterar inget belopp som understiger grundbeloppet för gårdsstöd, men då är stödrätterna mina.

Skäl: Jag kan själv få motsvarande belopp för att ha marken i träda. Det enda kravet som ställs på mig är att jag håller marken fri från sly, vilket går bra med en röjsåg.

13. T
    Medlem Nivå 6
    Sven: menar du att man får närmare två tusen spänn per hektar för att ha mark i träda om man använde sina stödrätter själv? Men man får väl inte ha mark i träda hur som helst - eller? Är det inte krav i stil med tid, att marken inte ska vara lämplig att bruka o.s.v? Annars kan jag ju ta över våra rätter själv, köpa en slåtter och kanske harva en gång var tredje år eller nåt...

14. M
    Medlem Nivå 17
    För att få gårdsstöd skall markerna inte växa igen, om jag fatta det rätt. Men tror det är närmare 1000:-/ha om det bara gäller gårdsstöd.