Byggahus.se

Någon som testat Lavor varmvattentvätt (och vilken ska man köpa)?

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hejsan!
    Har tröttnat på att skiten sitter så in i h*e på enduron när jag spolar med mina lilla högtryckstvätt som jag fick i 30-års-present (typ K2 eller motsvarande).
    Så nu har jag börjat titta på rejäla varmvattentvättar, och har hittat två som verkar intressant.
    Dock är märket Lavor (italienskt) och jag har ingen aning om hur kvalitén är på dom.

Dom två jag har hittat är:

Lavor Missouri: 3000w, 150 bar, 570 l/h, 90º, 7 436:-
    Lavor Rio 1108: 2300w, 145 bar, 450 l/h, 90º, 5 400:-

Har någon testat Lavor och kan säga något om kvalitén? Är det värt 2000:- extra för 120l/h extra flöde? Man kan även ställa in temperaturen på Missouri, vilket inte går med Rio 1108.

2. M
    Husägare · Nivå 7
    Enligt min erfarenhet är det värmen och trycket som är de viktigaste parametrarna. Rätt tryck och rätt temp, sedan om det är 400l/h eller 700l/h, spelar betydligt mindre roll, baserat på min högst personliga erfarenhet (kanske lite motstridigt att säga då jag har en egen tvätt som ligger på nästan 900l/h men jag fick den till rätt pris :p). Dock tycker jag nog att den större modellen förmodligen är värd pengarna enkom för den reglerbara temperaturen. Då (om jag fattar det rätt) den mindre dånar på med 90 grader konstant kan det ställa till besvär i vissa situationer där det helt enkelt blir för aggressivt med så pass hög temp, och samtidigt vill du inte köra kallvatten.