Byggahus.se

Någon som överklagat bygglov?

1. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran
    Hej.

Jag har en diskussion med kommunen ang bygglov på vårt hus vi ska bygga. Allt är grönt förutom vår terass/altan (sutteränghus) från övre plan.

Vi vill bygga altanen eller terassen som det mer blir på sidan av vårt hus för att man ska kunna gå på den från gatuplan, entré plan. Problemet är att tomterna är inte gigantiska och för att få in allt som kommunen kräver i sin detaljplan kommer bygget 2,5m ifrån tomtgräns. I detaljplanen står det att det ska vara 4,5m ifrån. Att nämna är att den kommer hamna på en höjd av 2,9m över mark.

Men att läsa på kommunens egna hemsida och boverket och PBL så behövs medgivande från berörd granne om man vill bygga närmre än 4,5m. Det har vi fått skriftligt och skickat in.

Men kommunen vägrar ge ett godkännande ändå, och säger att vi får överklaga till byggnadsnämnden, och om de säger nej till Länsstyrelsen.

Jag har pratat med kommunen och vi har ingen dispyt eller dyl utan en saklig diskussion. Jag vet dock inte om man orkar dra det så långt pga tiden det kommer att ta då vi ska sälja nuvarande hus osv. Är det någon som har erfarenhet av detta i Jönköping?

Kommunen säger att det kommer finnas möjlighet efter byggnadsplanen/detaljplanen gått utt 2020 att göra förändringar. Men känns som moment 22 att behöva vänta och ta dit hantverkare för att göra något de kunnat göra från början.

Ett alt är väl att försöka få igenom det efter slutbeskedet då man automatiskt får bygga ut 15%.

Hur hade ni gjort? Om vi inte kan bygga detta kommer det bli en balkong istället för terass och brukandet ett helt annat. T.ex får man släpa grill, utemöbler osv genom huset. Samt att utrymningsväg ej kan göras från balkongen. Känns som ren idioti att bygga utan att kunna äntra den från markplan.

Tips mottages.

Mvh

2. Hemmakatten
    Medlem · 12 111 inlägg
    En altan 2,5 m över mark ändrar fasaduttrycket rejält. Förutom att det är mindre än 4,5 m från granne så måste denna altan sticka ordentligt ut. jag tror inte ni har någon chans om ni överklagar, tyvärr.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Stockholm · 44 227 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt, det låter väldigt tveksamt att du skall få igenom det. Om du vill prova överklagandevägen, så kan du söka bygglov för det som inte är problem. Och sedan gå in med ett bygglov för altanen. Få det avslaget och överklaga. Så påverkar det inte husbygget.

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 019 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är också så att kommunen måste inhämta grannhörandet om ni ska bygga närmare än 4,5 meter från grannen. Men kommunen är inte på något sätt förbunden att fatta beslut i linje med grannens yttrande.

• Laddar…
  5. V
    Hobbysnickare · Stockholm · 761 inlägg

vanpire

Hobbysnickare
    Bygga ut 15 %?
    Du menar väl 15 kvm?
    Eller har jag fattat fel?

• Laddar…
  6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 794 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Byt husmodell så det får plats inom "gränserna" i DP, lägg ut bild på tomtkartan och på huset så kanske ni kan få råd.

7. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran

Det kommer inte att ske. Det har tagit oss 6 månader att rita fram detta huset som enl husföretaget är så pass unikt så de gick med på att betala en rätt så ansenlig summa för att få använda det som visningshus vid några tillfällen.

8. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran

Enligt kommunen är det 15% efter slutbesked.

9. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran

Det är redan gjort då det bara är en granne. Har skriftlig underskrift på detta som är bifogad som stödbilaga till bygglovet.

10. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran

Har varit runt och kollat på liknade områden i andra kommuner. Har även tagit kontakt med ett par där de har 1,5m till gräns och de fått det beviljat. Så omöjligt kan det inte vara. Det är nog mer vilka som sitter och beslutar som spelar roll.

11. M
    Byggveteran · 474 inlägg

memike

Byggveteran

Det är mer som en landgång 1,5m bred med glasräcke. Iomed de 2,5m och grannens 4,5m är det totalt 7m mellan byggnader. Ett rätt rejält avstånd om man åker runt och kollar på områden byggt tidigare.

12. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 739 inlägg

13th Marine

Barbar
    Hmm, överklaga till byggnadsnämnden? Det är väl normalt sett de som tar beslutet?
    Det kan inte vara så att byggnadskontoret har på delegation att godkänna allt som följer detaljplan och att allt som inte följer detaljplan måste upp i nämnden?
    Iom att du har grannens godkännande och i övrigt följer detaljplan så vill jag tro att nämnden skulle godkännna det.

Sen förstår jag inte vad som menas med att "detaljplanen går ut", normalt sett är de giltiga tills vidare.

13. V
    Hobbysnickare · Stockholm · 761 inlägg

vanpire

Hobbysnickare
  14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 794 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Hmmm, 6 månader & unikt utan att följa detaljplanen tycker inte jag är så imponerande. Som sagt, ritningar skulle vara intressant.

15. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Om bygget inte följer dp så är det inte så konstigt att de inte godkänner det. Sedan så måste kommunen skicka ut grannehörande oavsett om dim granne skrivit på när du bett om det.
    Ett tips på vägen, det unika huset ritas efter fastigheten eller så hittar man fastighet som passar huset :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.