Byggahus.se
Y
Jag saknar mitt matta hus som gav en mer stugkänsla. Övergången till plastfärg gav mig blank och delvis ruttnande hus (trots grundfärg) då färgen blev för tät på vissa delar där jag målat hela vägen runt på brädorna.
- Så jag vill ju gå tillbaka till den "slamfärg-utan-slam" som var innan men det kräver ju panelbyte.

Men jag såg i folksam-testet att vissa benämndes som såväl matt och helmatt vilket gjorde mig nyfiken.

Godkänd i testet: Tekno nordica matt.
Icke godkänd: Jotun demidekk ultimate helmatt.

Är det någon av er som använt dessa, och ger dom ett matt och mer naturligt intryck, är ni nöjd med produktvalet när det kommer till lättarbetad osv?

Alcro har även en färg som heter Arkitekt som är oerhört lik en slamfärg i utseendet.

Garaget har jag målat med teknos matta nordica. Det var tidigare målat med teknos vanliga Nordica, men bytte fasad på huset som blev mattsvart (slamfärg). Jag tycker den liknar slamfärgen till utseendet och den är lika lättjobbad som vanliga Nordica.

Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jag saknar mitt matta hus som gav en mer stugkänsla. Övergången till plastfärg gav mig blank och delvis ruttnande hus (trots grundfärg) då färgen blev för tät på vissa delar där jag målat hela vägen runt på brädorna.
- Så jag vill ju gå tillbaka till den "slamfärg-utan-slam" som var innan men det kräver ju panelbyte.

Men jag såg i folksam-testet att vissa benämndes som såväl matt och helmatt vilket gjorde mig nyfiken.

Godkänd i testet: Tekno nordica matt.
Icke godkänd: Jotun demidekk ultimate helmatt.

Är det någon av er som använt dessa, och ger dom ett matt och mer naturligt intryck, är ni nöjd med produktvalet när det kommer till lättarbetad osv?
Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.