4 572 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Någon som kör Hankook K125 eller Pirelli P1 Verde däck?
Sida 1 av 2
Plågas varje år av mina Goodyear Efficentgrip däcks enorma oväsen och styrtröghet på Volvon.
Läst lite på elbilsforum men dom kör på ~20" fälgar vars däck inte finns i mindre dimensioner.
Tyrereviews.co.uk tycks göra många tester. I och med att deras huvudsakliga grej är just detta så känns det betydligt mer pålitligt än dagstidningarnas. Jag hade velat haft Continental PremiumContact 6 men finns ej till 16" och 5an verkar inte vara bäst på ljud utan blev populär tack vare dagstidningars "tester".
Så jag väger mellan att antingen dubba ur mina vinterdäck, eller köpa åretrunt däck alternativt någon av dessa två Hankook Ventus Prime 3 K125, Pirelli Cinturato P1 Verde
Och undrar ifall någon av er har erfarenhet av dessa och kan berätta hur dom är?
---------------------------------------------------------------------------------
2016: 1a plats: Hankook Ventus Prime 3 K125
Total: 53 / Dry: 9 / Wet: 7 / Comfort: 7 / Rolling Resistance: 6 / Noise: 7 / Wear: 8 / Cost: 9
Positive: Very good on dry and wet roads, good value for money, accurate and quick steering response, very short braking distances on dry and wet roads, low wear
Negative: Average resistance to aquaplaning
Overall: Exemplary
2017: 5e plats: Hankook Ventus Prime 3 K125
Total: 48 / Dry: 8 / Wet: 7 / Comfort: 6 / Rolling Resistance: 6 / Noise: 8 / Wear: 6 / Cost: 7
Positive: Good handling and short braking distances on dry and wet roads, attractive price, low noise
Negative: Low resistance to aquaplaning
2017: 1a plats: Pirelli Cinturato P1 Verde
Total: 46.2 / Dry: 7.8 / Wet: 8 / Rolling Resistance: 7.4 / Noise: 6.2 / Wear: 9 / Overall: 7.8
Positive: Very balanced summer tyre, especially good in the wet, relatively low wear and low noise
Negative: None mentioned
----------------------------------------------------------------------------
Kollar man Bythjul.com
Pirelli Cinturato P1 Verde
Förbrukning: B
Ljud: 70dB
Vattenhantering: B
Pris: 629 kr
Kunderecensioner: 3,9/5
Hankook Ventus Prime 3 K125
Förbrukning: C
Ljud: 71dB
Vattenhantering: A
Pris: 559 kr
Läst lite på elbilsforum men dom kör på ~20" fälgar vars däck inte finns i mindre dimensioner.
Tyrereviews.co.uk tycks göra många tester. I och med att deras huvudsakliga grej är just detta så känns det betydligt mer pålitligt än dagstidningarnas. Jag hade velat haft Continental PremiumContact 6 men finns ej till 16" och 5an verkar inte vara bäst på ljud utan blev populär tack vare dagstidningars "tester".
Så jag väger mellan att antingen dubba ur mina vinterdäck, eller köpa åretrunt däck alternativt någon av dessa två Hankook Ventus Prime 3 K125, Pirelli Cinturato P1 Verde
Och undrar ifall någon av er har erfarenhet av dessa och kan berätta hur dom är?
---------------------------------------------------------------------------------
Total: 53 / Dry: 9 / Wet: 7 / Comfort: 7 / Rolling Resistance: 6 / Noise: 7 / Wear: 8 / Cost: 9
Positive: Very good on dry and wet roads, good value for money, accurate and quick steering response, very short braking distances on dry and wet roads, low wear
Total: 48 / Dry: 8 / Wet: 7 / Comfort: 6 / Rolling Resistance: 6 / Noise: 8 / Wear: 6 / Cost: 7
Positive: Good handling and short braking distances on dry and wet roads, attractive price, low noise
Total: 46.2 / Dry: 7.8 / Wet: 8 / Rolling Resistance: 7.4 / Noise: 6.2 / Wear: 9 / Overall: 7.8
Positive: Very balanced summer tyre, especially good in the wet, relatively low wear and low noise
Kollar man Bythjul.com
Ja köper alla mina däck (har 2 bilar) på skroten.
Vinterdäck köper jag i Mars-April då hittar man alldeles nya Nokia med dubb som bara gott 200 mil monterat och klart på mina vinterfäljar samtidigt lägger jag på sommardäcken gratis 1500:-
Samma gör jag i oktober, köper alldeles nya sommardäck. Naturligtvis dom bäste och dyraste däcken. också här brukar priset vara 1200:- för 4 st
Vinterdäck köper jag i Mars-April då hittar man alldeles nya Nokia med dubb som bara gott 200 mil monterat och klart på mina vinterfäljar samtidigt lägger jag på sommardäcken gratis 1500:-
Samma gör jag i oktober, köper alldeles nya sommardäck. Naturligtvis dom bäste och dyraste däcken. också här brukar priset vara 1200:- för 4 st

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Vad gäller de "tester" som dagstidningarna gör, så skulle jag nog påstå att inga dagstidningar genomför tester själva. Däremot så kan man vara med på seriösa tester. Ett seriöst test innehåller flera förare, flera olika däck, flera moment som bromsning, acceleration, kurvtagning, med och utan väta etc. Man har ett team som byter däcken utan att förarna har en aning om vilka däck som sitter på bilen, allt för att ge ett så neutralt test som möjligt. Där har Continental PremiumContact placerat sig högt år efter år.
Tyrereview.co.uk bygger väl på att vanliga förare rapporterar in vad de tycker om sina däck? Förare A kör på ett mediokert däck, men är nöjd och ger däcket betyg 10. Förare B kör på ett premiumdäck och är också nöjd, och ger däcket betyg 8...
Eller föraren som kört på 5 år gamla däck med 2 mm och byter till nya och blir väldigt nöjd. Denne kanske sätter toppbetyg på ett halvdassigt däck.
Continental PremiumContact ska finnas i dimensionen 16" enligt Continental, men däcket ä helt nytt, så det kanske inte letat sig ut till försäljarna än!?
Hur just de två däck du frågar om är vet jag inte, ar ingen erfarenhet. Det jag undrar över är om det bara är ljudnivån som är intressant? Om man kan tänka sig åretruntdäck eller att dra ut dubbarna ut vinterdäcket så låter det som att det är rätt oväsentligt hur däcken fungerar i olika förhållanden, så länge det är tyst?!
Som jämförelse så köpte jag för 10 år sen en bil där ägaren bytt alla fyra däcken till billigare modeller. När jag körde på motorvägen mellan Stockholm och Uppsala i duggregn kändes 70 km/h om en alldeles för hög hastighet. Bytte till nya premiumdäck och kunde utan problem hålla dubbla hastigheten i samma förhållanden. Så länge det var torrt fungerade dock de billiga däcken helt ok.
En fråga är om du kan gå ner en aning i dimension. Det brukar bli tystare. Nu vet jag inte vilken bil du har eller vilken dimension du har så det är svårt att svara på.
Det kan vara värt att notera att den ljudnivå som tillverkarna numera anger är hur mycket det låter utanför bilen. Det säger egentligen väldigt lite om hur det låter i bilen, eftersom det kan skilja enormt mellan olika tillverkare.
Tyrereview.co.uk bygger väl på att vanliga förare rapporterar in vad de tycker om sina däck? Förare A kör på ett mediokert däck, men är nöjd och ger däcket betyg 10. Förare B kör på ett premiumdäck och är också nöjd, och ger däcket betyg 8...
Eller föraren som kört på 5 år gamla däck med 2 mm och byter till nya och blir väldigt nöjd. Denne kanske sätter toppbetyg på ett halvdassigt däck.
Continental PremiumContact ska finnas i dimensionen 16" enligt Continental, men däcket ä helt nytt, så det kanske inte letat sig ut till försäljarna än!?
Hur just de två däck du frågar om är vet jag inte, ar ingen erfarenhet. Det jag undrar över är om det bara är ljudnivån som är intressant? Om man kan tänka sig åretruntdäck eller att dra ut dubbarna ut vinterdäcket så låter det som att det är rätt oväsentligt hur däcken fungerar i olika förhållanden, så länge det är tyst?!
Som jämförelse så köpte jag för 10 år sen en bil där ägaren bytt alla fyra däcken till billigare modeller. När jag körde på motorvägen mellan Stockholm och Uppsala i duggregn kändes 70 km/h om en alldeles för hög hastighet. Bytte till nya premiumdäck och kunde utan problem hålla dubbla hastigheten i samma förhållanden. Så länge det var torrt fungerade dock de billiga däcken helt ok.
En fråga är om du kan gå ner en aning i dimension. Det brukar bli tystare. Nu vet jag inte vilken bil du har eller vilken dimension du har så det är svårt att svara på.
Det kan vara värt att notera att den ljudnivå som tillverkarna numera anger är hur mycket det låter utanför bilen. Det säger egentligen väldigt lite om hur det låter i bilen, eftersom det kan skilja enormt mellan olika tillverkare.
Enligt tillverkaren själv finns bara Continental PremiumContact 6 i storlek 16-21"
http://www.continental-däck.se/personbil/daeck/personbil/sommar-plt/premiumcontact6
V70 205/55/16"
Förstår att det provocerar att jag inte pratar om väggrepp, men dessa två utmärker sig som godkända inom det också så mitt huvudfokus blir då komfort. Vore annorlunda om jag valde det allra billigaste med katastrofala mätvärden. Dilemmat är att Hankookdäcken var bättre bland kundernas åsikter, fast Pirellin var bättre hos testproverna. Så jag vet inte. Väger lite åt Pirellin då deras våt-betyg var lite bättre trots något sämre komfort, men mina effecientgrip däck hade poäng 5 eller något, så vad jag än väljer så bör det bli tystare iaf.
http://www.continental-däck.se/personbil/daeck/personbil/sommar-plt/premiumcontact6
V70 205/55/16"
Förstår att det provocerar att jag inte pratar om väggrepp, men dessa två utmärker sig som godkända inom det också så mitt huvudfokus blir då komfort. Vore annorlunda om jag valde det allra billigaste med katastrofala mätvärden. Dilemmat är att Hankookdäcken var bättre bland kundernas åsikter, fast Pirellin var bättre hos testproverna. Så jag vet inte. Väger lite åt Pirellin då deras våt-betyg var lite bättre trots något sämre komfort, men mina effecientgrip däck hade poäng 5 eller något, så vad jag än väljer så bör det bli tystare iaf.
Redigerat:
Hos min bildemonterare kommer det oftast in bilar med nya premiumdäck. Tricket är att köpa vinterdäck på senvintern. Typexempel familj skall på vintersemester för säkerhetskull har man lagt på nya däck före turen, på dom 200 milen turen tar ringer mobilen och föraren är ouppmärksam i en sec. tuschar mittvajerräcket skyllar på ett stackars rådjur.F fsn skrev:
Jag behöver däck kanske vart 4 år, har man tumme med skroten och tur har tillbudet nyligen hänt.
Omvänt förhållande på sensommar och höst då jag investerar i sommardäck.
https://www.abswheels.se/pirelli-cinturato-p1-verde/ den här är bra dock så kör jag på blue istället - har mycket bättre egenskaper https://www.abswheels.se/pirelli-cinturato-p7-blue/ även PZero är bra https://www.abswheels.se/pirelli-p-zero/ jag handlade blue på den sajten ovan i samband med sommarhjulen men jag ser nu att det är billigare på bythjul och ännu billigare på däckonline. kulY Yrrol skrev:Plågas varje år av mina Goodyear Efficentgrip däcks enorma oväsen och styrtröghet på Volvon.
Kollar man Bythjul.com
För oss svenskar är det väl våtbetyget som är viktigast, decibelnivån 70-72 skiljer inget direkt om man inte är super känslig. Bästa däcken jag kört med är som sagt pirellis blueY Yrrol skrev:Enligt tillverkaren själv finns bara Continental PremiumContact 6 i storlek 16-21"
[länk]
V70 205/55/16"
Angel V skrev:
Det finns troligtvis ingen idag levande svensk som inte vet att Blocket är landets största annonssite, så exakt vad är det du vill ha sagt?
Ett premiumdäck, säg 225/17 kostar nytt 1300-1600kr, alltså ett däck? Men försök då leta upp ett set premiumdäck på fälg med 200-300 mil på mätaren för 1500kr. Det är alltså nåt som nytt kostar runt 10000kr på erbjudande på risig plåtfälg. Jag är ganska säker på att du misslyckas kapitalt även om du har svart bälte på Blocket. Jag är också ganska övertygad om att man inte har jättelätt att göra en sån deal på skroten heller, det är kvalificerat skitsnack helt enkelt, skrotdelar kostar ca hälften av en ny och det är i betydligt mer begagnat skick är 2000 km.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
märkligt. där står det 17 tum (antar att det var det du menade?!). På sidan http://www.continental-tyres.co.uk/car/tyres/car/summer-car-tyres/premiumcontact6 så står det 16 tum som minsta storlek.Y Yrrol skrev:
Den dimensionen är svår att minska. Så då får man kolla andra däck. Däck är dock lite luriga. Vissa däck funderar sämre på vissa bilar. På en Saab 9-5 ska man undvika däck med pilformat mönster då de låter mycket mer när de slits. På en annan bil kan samma däck fungera perfekt. Hur det är på Volvon vet jag inte. Kanske kan man få tips på jagrullar?!Y Yrrol skrev:
Jag skulle nog lita mer på oberoende tester än kunderna. Kunderna jämför inte olika däck mot varandra, möjligen bortsett från förra omgångens slitna däck.Y Yrrol skrev:Förstår att det provocerar att jag inte pratar om väggrepp, men dessa två utmärker sig som godkända inom det också så mitt huvudfokus blir då komfort. Vore annorlunda om jag valde det allra billigaste med katastrofala mätvärden. Dilemmat är att Hankookdäcken var bättre bland kundernas åsikter, fast Pirellin var bättre hos testproverna. Så jag vet inte. Väger lite åt Pirellin då deras våt-betyg var lite bättre trots något sämre komfort, men mina effecientgrip däck hade poäng 5 eller något, så vad jag än väljer så bör det bli tystare iaf.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Ljudnivån mäts utanför bilen och säger egentligen inget om hur det låter på insidan. Dock en ökning på 3 dB motsvarar en fördubbling av ljudnivån, så det borde vara möjligt att höra skillnad på 70 och 72 dB, om man står på utsidan vill säga, vilket man sällan gör när man kör.Angel V skrev:
Det man kan fundera på är om man har rätt lufttryck i däcket. Ofta anges ett rätt lågt värde i bilarnas instruktionsbok och ett högre värde kan vara klart bättre ur många synvinklar. En kollega sa att han hade rekommendation på 1.8 i sin Volvo V70 av äldra modell! Jag är osäker på däcksdimensionen, men 1.8 känns väldigt lågt. Han kör med 2.3 eller 2.4 och får en klart tystare och bränslesnålare bil. Själv kör jag 2.7 i min, med 225/45/17.
Kanske kan det vara värt att kontrollera däckstrycket för TS?
Y Yrrol skrev:
Börja då med att trycka i 3,2 bar och se vad som händer, gå sen neråt. Du landar nog på att 2,8-3 bar är lämpligt.
Funkar inte det så prova Landsail LS588. Billig skit som går tyst och skapligt snålt och funkar på en brukshäck.
Och skit i åretruntdäck, ett otyg som borde förbjudas.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag undrar varför Continental uppger 17" som minsta på sin svenska sida och 16" på sin brittiska.
En tanke är att däckstrycket som rekommenderas är med kalla däck, men när man kollar på macken så är de varmare. Jag har hört att en resa på 3 km höjer värmen i däcket så pass att trycket kommer öka med 0.3 bar. Det innebär väl rent krasst för de flesta att man ska lägga på 0.3 bar mot rekommenderat.
En tanke är att däckstrycket som rekommenderas är med kalla däck, men när man kollar på macken så är de varmare. Jag har hört att en resa på 3 km höjer värmen i däcket så pass att trycket kommer öka med 0.3 bar. Det innebär väl rent krasst för de flesta att man ska lägga på 0.3 bar mot rekommenderat.