Vi har ett suterränghus där det är ganska begränsat med ljusinsläpp på baksidan och höger sida på bottenvåningen.

Allrummet är ganska mörkt medan sovrummen och hallen är ljusa. Vi har funderat på om man inte skulle kunna ändra i planlösningen för att få allrummet ljusare men har inte lyckats komma på någon bra ide ... Det hela kompliceras lite av eldstad och liten toalett ...

Någon som får någon snilleblixt?? :)

• Planlösning över bottenvåning i suterränghus med sovrum, allrum, tvättstuga och toalett, diskuteras för möjlig ombyggnad för bättre ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Hur ser det ut och vad är det som ansluter till gillestugan och sovrummets vägg till höger på bilden?
Är det öppet eller mark upp till källarfönstren i gillestugan? Beroende på hur det ser ut där kanske det går att gräva ut en djupare ljusbrunn eller gräva ut och sätta in större fönster?

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Hur ser det ut och vad är det som ansluter till gillestugan och sovrummets vägg till höger på bilden?
Är det öppet eller mark upp till källarfönstren i gillestugan? Beroende på hur det ser ut där kanske det går att gräva ut en djupare ljusbrunn eller gräva ut och sätta in större fönster?
Det är ovan mark och stora fönster men en altan i höjd med övervåningen som tar det mesta av ljuset …

Nästan allt ljus kommer från fönstren i ritningens nederkant.

Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Har du lite bilder på allrummet? Gärna på den vägg som vetter utåt (både i och utsida)

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Har du lite bilder på allrummet? Gärna på den vägg som vetter utåt (både i och utsida)
Jajamen, kan jag ordna, men om du menar den till höger på ritningen ovan har vi tyvärr en altan i nivå med plan 2 på hela den sidan, så där finns inte mycket ljus att hämta oavsett storlek på fönster osv…

Ja precis, det var där jag menade!

Men ja, då fmrsgår jag problematiken.. Tolkade det som att altanen slutade där fönstren börja.

Är ni i behov av alla sovrummen?

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja precis, det var där jag menade!

Men ja, då fmrsgår jag problematiken.. Tolkade det som att altanen slutade där fönstren börja.

Är ni i behov av alla sovrummen?
Ja, dessvärre, men däremot används de mer eller mindre bara till att sova i så behöver inte vara stora. vi har funderat på att dela sovrummen nere till vänster på ritningen till 2 och då skulle ju sovrummet nere till höger inte behövas.

om man skulle sätta tillbaka väggen mellan sovrummen till nere till vänster skulle den dock inte hamna i mitten även om det ser ut så på ritningen, det mindre av de nya sovrummen skulle bara bli ca. 6 m2 vilket kanske ändå är i minsta laget. det andra rummet skulle bli ca 9 m2 vilket ju inte heller är jättestort, och två sovrum på ca. 7 m2 är väl också för litet kanske. vet ej vad standard säger om det är något att luta sig mot.

en lösning vore ju att på något vis byta plats på sovrum nere till höger och allrum, men jag kommer in på hur - toalett och eldstad komplicerar det för mig.

BirgitS
johan_T johan_T skrev:
om man skulle sätta tillbaka väggen mellan sovrummen till nere till vänster skulle den dock inte hamna i mitten även om det ser ut så på ritningen, det mindre av de nya sovrummen skulle bara bli ca. 6 m2 vilket kanske ändå är i minsta laget. det andra rummet skulle bli ca 9 m2 vilket ju inte heller är jättestort, och två sovrum på ca. 7 m2 är väl också för litet kanske. vet ej vad standard säger om det är något att luta sig mot
Ett "rum" ska vara minst 7 kvm för att räknas som rum.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Hur ser det ut vid källarväggen som är uppåt på ritningen (allrum, bad, förråd, tvätt).. Är det någon sockel höjd på huset där?

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Sorry jag är lite okunnig, vad betyder sockelhöjd?

Dock är det altan i höjd med plan 2 även längs hela baksidan (uppåt på ritningen)…

Sockelhöjd är kort och gott den del av grunden som är ovan jord kan man säga :)

Finns det någonstans runtom huset ni inte har altan? 😅

Alltså, en lösning är ju att göra "ljusschakt" i altanen ovanför fönstren, typ med ett metall galler eller liknande :)

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Gallerförsedd ljusbrunn i trätrall över fönster, släpper in ljus och ventilerar.
Skapa konto

Typ såhär.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Sockelhöjd är kort och gott den del av grunden som är ovan jord kan man säga :)

Finns det någonstans runtom huset ni inte har altan? 😅

Alltså, en lösning är ju att göra "ljusschakt" i altanen ovanför fönstren, typ med ett metall galler eller liknande :)
Jaha, då är jag med! Huset var tidigare suterräng men inte längre så även bottenvåningen är helt frilagd så att säga ... fast med altan längs hela baksidan och även hela sidan till höger på ritningen som sagt...

ljus schakt eller liknande kanske är en idé! dock är baksidan ganska skuggig (förmiddagssol) och fönstren på ovansidan ritningen är "halva" - 30-40 cm höga kanske. osäker på hur mycket ljus som faktiskt kommer in även med ljus schakt, men bättre än inget såklart!

Hade du kunnat lägga upp ett flygfoto och utvändigt foto på huset?

Så ska jag aktivera alla energiknölar 😅

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Ja det är ju en bra idé! Fönstren är ca 30 cm höga så vet ej hur mycket ljus det ger, men kanske

Jaha, då är jag med! Huset var tidigare suterräng men inte längre så även bottenvåningen är helt frilagd så att säga ... fast med altan längs hela baksidan och även hela sidan till höger på ritningen som sagt...

ljus schakt eller liknande kanske är en idé! dock är baksidan ganska skuggig (förmiddagssol) och fönstren på ovansidan ritningen är "halva" - 30-40 c, höga kanske. osäker på hur mycket ljus som faktiskt kommer in även med ljus schakt, men bättre än inget såklart!
J Jarlsgård skrev:
Hade du kunnat lägga upp ett flygfoto och utvändigt foto på huset?

Så ska jag aktivera alla energiknölar 😅
yes, här kommer det. kartan tror jag är norr uppåt, söder neråt, på bilden är ju vägger till höger på ritningen till höger på bilden (skuggas av altan som sagt) ... säg till om du vill ha mer eller annat material, det där med energiknölarna låter ju lovande! :)

• Satellitbild över ett bostadsområde med flera hus, vägar och skog, röd markör vid ett hus.
    Skapa konto
  • Grått tvåvåningshus med vita fönsterdetaljer, omgiven av träd. Altanen på höger sida skuggar delar av väggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.