Byggahus.se

Någon som kan rekommendera bra advokat/firma för problem med entreprenör och besiktningsman?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Korta frågan:

Vi vill anlita en jättebra advokat för hjälp när i princip allt gått fel i vårt husbygge.
    Så tipsa gärna på firmor/advokater ni haft hjälp av och som är duktig.

För den som önskar kommer här en sammanfattning om vår mardröm....jag kommer inte skriva ut företagens namn nu innan vi fått anlitat en advokat. Men för att förstå omfattningen:

Vi har byggt hus med generalentreprenad av en stor husleverantör (dvs två kontrakt en på byggsats en på entreprenör för uppförande, han ansvarar för allt)

Entreprenör togs fram och rekommenderades av husleverantör (medveten om att de dock inte ansvarar juridiskt för dem vi skriver kontrakt med och hittills har vi fått stöd av husleverantör)

Kontraktet är enligt ABS18

Det går troll i det mesta under processen, när vi slutligen inser hur märkligt allt är så är hus leverantörens representant är ej längre kvar, huset fortsätter att byggas och blir godkänt av besiktningsman vid slutbesiktning (kopplad till Gar-bo) vilket i efter hand visat sig märkligt...vi fick även hålla inne med vad vi förstår nu väldigt låg summa som han angav för avhjälpande av fel.

Då inte entreprenör åtgärdat detta, och inte heller ytterligare saker som vi påtalat mer inom de 6mån vi hade rätt att påtala inom,Så har vi gjort en efterbesiktning och också en särskild besiktning (70 konstaterade fel på den särskilda kan tilläggas)
    Muntligen säger då besiktningsman att hade alla dessa fel upptäckts vid slutbesiktning hade den inte blivit godkänd, men "man kan bara be om.ursäkt jag förstår inte hur jag kunnat missa detta"

Efter att givit ursprunglig entreprenör möjlighet att få åtgärda Det kvarstående och nya felen inom de två mån som sagts i de nyprotokollen kontaktar vi honom igen och påtalar att om han ej åtgärdar inom datum x tar vi in en annan på hans bekostnad för att åtgärda de konstaterade felen.

Han svarar i mail att han ber om ursäkt jadajada och "han kan komma och stöka av punkter är inte nöjd med besiktning, ska kolla upp det och det" men självfallet görs inte detta inget händer. (Detta var också

Efter svårigheter att hitta ny entreprenör som kan ens kan tänka sig åta sig jobbet hittar vi det. Men vid påbörjan av detta arbete hittas mer fel i bland annat väggar samt tak (som besiktningsman ånyo missat trots att vi beställt besiktning av detta för den särskilda besiktningen då slutbesiktning endast gjordes på egenkontroller)

Med tanke på att vi nu har protokollförda fel i tak, golv, väggar, fönster, dörrar, ute, inne, stora saker som sned vägg till smått som slarviga snickerier (dvs iprincip det mesta) och risken att det är.ännu mer är överhängande klarar vi inte att driva detta korrekt själva utan behöver hjälp...

2. M
    Medlem Nivå 2
    Hej! Jag skickar dig ett PM