Har kommit över en RC-bil billigt, ska ha den till helgen när vi har lekdag med släkten 😀
Verkar helt komplett och fullt fungerande, men batteriet skulle nog behöva bytas.
Någon som vet något om modellen?
Ålder? Finns det något värde i den? En bra RC?

RC-bil Peugeot 206 WRC-modell från Kyosho på en verktygsbänk, vid sidan av dess originalförpackning med specifikationer och bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lexington Lexington skrev:
Har kommit över en RC-bil billigt, ska ha den till helgen när vi har lekdag med släkten 😀
Verkar helt komplett och fullt fungerande, men batteriet skulle nog behöva bytas.
Någon som vet något om modellen?
Ålder? Finns det något värde i den? En bra RC?

[bild]
Relativt gammal.
Värde, lågt.
Nog inte mycket att hänga i julgranen numer, tyvärr. 🤷

Nu är det lipo accar och borstlösa motorer som gäller.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Betalade 200 så det kan det få va värt att leka en helg! Förhoppningsvis får jag igen dom pengarna när jag säljer igen.
Gissningsvis, om man googlar, är den från 1999-2001?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Betalade 200 så det kan det få va värt att leka en helg! Förhoppningsvis får jag igen dom pengarna när jag säljer igen.
Gissningsvis, om man googlar, är den från 1999-2001?
Årgången kan nog stämma mycket väl. 👌🙂

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
C
Förhoppningsvis får jag igen dom pengarna när jag säljer igen.
Om du inte kör sönder den i helgen då 😆
Får för mig att RC-hobbyn gick lika mycket ut på att mecka som att köra.

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så kan det ju va 😀
Både mamma 77 och dotter 8 ska köra!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kyosho är lite leksak också.
Jag köpte denna förra året. Riktigt nice liten bil.

[länk]

Köpte den för att jag inte äger bil. Går ner i en ryggsäck.

De har större grejer också tex,

[länk]
Just denna Kyoshon kan kanske benämnas "leksak" för det är en modell som såldes färdigbyggd.
https://www.rcscrapyard.net/kyosho-pureten-ep-alpha.htm

Kyosho har vunnit VM i 1/8 offroad några gånger så de gör inte bara "leksaker".

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Just denna Kyoshon kan kanske benämnas "leksak" för det är en modell som såldes färdigbyggd.
[länk]

Kyosho har vunnit VM i 1/8 offroad några gånger så de gör inte bara "leksaker".
RTR behöver inte betyda att det är toy-grade. Utan snarare kvaliten på drivlinan och chassi. Osv

Edit: plastchassi behöver inte heller betyda toy-grade. Tex på bashers är plast att fördra då plast böjer sig och återfår sin form medans metall böjer sig permanent eller går av. Drivlinan vill man dock alltid ha i metall av hög kvalitet. Ofta är det av plast i toy grade.

Redigerat:
Vilka minnen 😀
Jag hade en Kyosho PureTen GP Spider MkII World Cup Edition när jag höll på med RC-hobby.
Vill minnas att det var en kopia på vinnarbilen från World Cup -98 och jag köpte den nog -99.
Det kördes flitigt på banan på baksidan av Lekhuset på Järngatan? i Norrköping när det begav sig 😎

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Vilka minnen 😀
Jag hade en Kyosho PureTen GP Spider MkII World Cup Edition när jag höll på med RC-hobby.
Vill minnas att det var en kopia på vinnarbilen från World Cup -98 och jag köpte den nog -99.
Det kördes flitigt på banan på baksidan av Lekhuset på Järngatan? i Norrköping när det begav sig 😎
Jag hade en Kyosho USA #1 på slutet av 80 talet början av 90 talet. Med elektronisk fartreglage. Farsan tänkte bygga en själv för det fanns inte men precis när vi började med det så kom de första kommersiella.

Good times

Edit: standard var en spole där ett servo flyttades och bestämde motstånd. Otroligt ineffektivt.

C cpalm skrev:
Jag hade några olika Kyosho i mtten-slutet av 80 talet och RC-hoppyn då bestod mest av att meka och vänta på att ackarna laddades.

RTR behöver inte betyda att det är toy-grade
Stämmer. Allt Traxxas är RTR, där samtliga komponenter är utbytbara/uppgraderbara.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stämmer. Allt Traxxas är RTR, där samtliga komponenter är utbytbara/uppgraderbara.
Just traxxas är ju överprisat junk :) Men arma och losi gör bra grejer. Och HPI racing inom crawlers, rally och bashing.

Traxxas senaste basher går tydligen sönder genom att titta på den, plastdrivlina.

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Just traxxas är ju överprisat junk…
Det var nog första gången jag hörde det. Men så som de körs av idioter går nog det mesta sönder i alla fall. Mina har hållit ihop fint förutom det som faktiskt slits och att man inte skall köra dem i saltvatten i onödan, d.v.s. dränka dem i havsvatten.
Nu blir det väl tull på grejerna också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.