Byggahus.se

Någon som kan lite om övervakningskameror?

1. G
    Medlem · Skåne · 18 inlägg

Glimra

Medlem
    Jag behöver hjälp med att förstå om denna kamera uppfyller mina önskemål. Har försökt att läsa på men jag känner mig lite osäker.

Övervakningskameran ska sitta i en lada (med fönster, ingen belysning) och det jag ska titta på är katter. Det har flyttat in en vild katt, eventuellt katter i plural och jag skulle vilja ha koll på dem. Jag har ordnat en matstation som kameran är tänkt att bevaka.

Mina önskemål är att det ska vara en hyfsad bild, trådlös, att jag kan se "live" och helst vill jag även kunna se från både iphone och mac dator. Vill att den spelar in och helst att det lagras på nätet. Den ska även kunna filma i mörkret. Är det kanske något mer man vill ha?

Kan denna fungera för mitt ändamål?
    Väldigt tacksam om någon kan tycka till då jag är hopplöst okunnig på området

1. P2P, PnP: plug and play
    2. No need DDNS; no need port forwarding setup
    3. Sricam App: support iOS, and Android smart phones or tablet PCs
    4. Support NVR real time monitoring, recording and playback
    5. Support 5 preset positions function
    6. Support motion detection alarm, phone push alarm, email alarm and whistle alarm
    7. Easy to install and convenient to use

Specifications:
    1. Main Processor: High- performance Processor
    2. Operating System: Embedded Linux OS
    3. Sensor: High Definition Color CMOS Sensor
    4. Display Resolution: 1280*720 (1.0 Megapixel)
    5. Min.Illumination: 0.1 Lux / F1.2 (With IR Illuminator)
    6. Lens Type: Metal Glass Lens
    7. Lens Parameter: Focal Length: 3.6 mm, Aperture: 2.4
    8. Angle of View: 65°
    9. Video Resolution: 720P(1280x 720),VGA(640 x 360),QVGA(320 x 180)
    10. Image Compression H.264
    11. Zoom: Sricam App Supports 4X Digital Zoom
    12. Image Frame Rate: 25fps Maxmium
    13. Image Adjustment: Automatic
    14. Infrared Mode: Automatic
    15. Pan/Tilt: Pan: 355° & Tilt: 90°. Supports 5 Preset Positions Function
    16. Night Visibility: 35 Pcs IR illumination LEDs. Night Vision Range up to 15 metres
    17. Filter Switch(IR-Cut): Built-in IR Cut, No Color Deviation Indoor or Outdoor
    18. Ethernet: RJ-45 Ethernet
    19. Sricam App: Supports IOS and Android System Smart Phones or Tablet PCs
    20. Wireless: IEEE 820.11 b/g/n, Security Supports WEP, WPA & WPA2 Encryption
    21. Online Visitor: Online Visitor LAN Support 10 People, WAN Support 5 People
    22. Onvif Protocol: Supports NVR Real Time Monitoring, Recording and Playback
    23. Alarm: Supports Motion detectioin alarm, Phone push alarm and Email Alarm
    24. Product Type: Metal Gun Type, Waterproof Outdoor Use
    25. Power: DC12V, 1A
    26. Working Temperature: -10 to +50
    27. Working Humidity: 10% to 90% RH
    28. Dimensions: (3.94 x 2.60 x 2.87)" / (10 x 6.6 x 7.3)cm (L x W x H)
    29. Color: Black
    30. Weight: 12.35oz / 350g
    31. Material: Metal
    32. For Windows PC: PC Client "DeviceViewer" Supports 1-, 4-, 9-, 16-, 25-, 36-, 64-, 128-Channel IP Camera Centralized Monitor, Record and Playback

Package Includes:
    1 x IP Camera
    1 x Mounting Bracket
    1 x US Standard Power Adapter
    1 x Screws Set
    1 x Net-cable(1m)

2. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Åkersberga · 458 inlägg

Erik Hellgren

Elektroniktokig
    Ska väl fungera, men du har ingen lagring om du inte hade tänkt lagra på PC med den programvaran som stod långt ner i texten. Verkade dock vara PC-program och inte mac.

Denna verkar ha PTZ vilket känns lite onödigt om den ska filma ett fast område.

Ta en fast kamera med plats för sd-kort. Så lagrar du mtrl på kortet o kollar via datorn eller telefonen

3. C
    Nybyggare · Skåne · 270 inlägg

chrille-gäddan

Nybyggare
    Är det verkligen nödvändigt med rörlig bild? Annars kan du köpa en Åtelkamera som har IR sensor, tar bilder när det är värmesignaturer och skickar dem till dig via MMS eller som e-post.
    Du kan även skicka sms till kameran och trigga en bild när du vill.
    Behövs dock ett kontantkort till kameran.

Vi använde Åtelkameror när vi hade kattfällor ute för att fånga vår katt som rymt på en rastplats, så behövde vi inte åka och vittja utan kunde kolla fällan genom att skicka sms ett par gånger per dag.

4. G

Glimra

Medlem

Tack för svar! Då ska jag kanske satsa på en kamera som lagrar direkt istället. PTZ funktkionen är i sig inte något som jag efterfrågar, nu har jag googlad vad det är ;) Kanske bättre med en kamera lagrar på kort.

Tack för din hjälp :)

5. G

Glimra

Medlem
    Tack för svar! Rörlig bild är iofs inget måste. Tyckte mest att det vore kul om jag kunde titta på dem och se vad de gör. Men syftet är att se hur många det är och hur ofta de är där och då räcker det ju med en åtelkamera. Det kanske är det jag ska titta på.

Tack för din hjälp :)

6. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 350 inlägg

Larsa

Medlem
    Min erfarenhet är att man får vad man betalar för, och ibland inte ens det....

Har testat DLinks billiga kameror, väldigt dålig bild.
    Har en Motorola motorstyrd utomhuskamera av dyrare modell. Den har super funktionalitet, men den hänger sig regelbundet och man måste konfigurera om den....
    Har två olika Foscam, dom är riktigt bra. Men deras molntjänst för att lagra film är lite dyr, och man betalar per kamera.

Inte så mycket hjälp men iaf lite erfarenheter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.