Byggahus.se

Någon som känner igen denna duschblandare?

1. P
    Medlem Nivå 7
    Någon som känner igen loggan och kan ge tips vad det är för märke på denna blandare med takdusch. Försökt få någorlunda bild på loggan. Tippar från 2015-16. Då o då under dusch så blir det varmare under någon sekund för att sen återgå till lagom temp så antar att det är termostaten som behöver bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1173347F-7747-493B-830F-807BC6EA0931.jpeg
    546EE3D9-4524-4710-BF71-2DBE10CE6DA3.jpeg
    2C605F86-BFBB-404C-8899-BE5E9DF934B1.jpeg
    EA1903C3-9E75-4608-9F76-ABD2BB27411A.jpeg
    A330869D-7DB5-4E99-B78A-776DFFF4CB03.jpeg

2. M
    Medlem Nivå 1
    Hej, ser ut att vara en Tapwell.
    /Möbius

3. P
    Medlem Nivå 7
    Hej. Ja det kan det ju f.n vara med tanke på loggan. Då fick jag något att börja med åtminstone. Va rädd för att det skulle vara något Biltema märke men nu finns det iaf förhoppning att det finns reservdelar

4. J
    Medlem · Nivå 7
    Definitivt en Tapwell.

5. P
    Medlem Nivå 7
    Verkar vara tapwell TVM 7200 enl hemsidan. Har dragit iväg ett Mail till dom för att få det bekräftat och vilket reservdels nr det ska vara. Den som säljs nu heter tapwell TVM 7200 version2 med termostat till vänster på min så ställer man värmen till höger så jag kanske har en tidig model men hoppas få svar från dom imorgon.

6. P
    Medlem Nivå 7
    Tackar för hjälpen så länge. Gått länge och funderat på den loggan. Man e ju så inne på Gustavsberg,Svedberg,ifö mm så man får ju tunnelseende. Men på en halv kväll så verkar det lösa sig.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 7
    Japp ni hade rätt. Det är en Tapwell fick svar nu. Skönt nu kommer det att lösa sig.

8. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Vi hade samma problem med vår blandare (samma variant som ni har), men det var bara att ta ut termostatdelen och göra ren den, den var "lite förorenad".
    Sedan har den fungerat alldeles utmärkt igen. Glöm bara inte att ställa in själva termostaten på "någon" inställning och ta kort på denna inställning så ni vet hur ni ska sätta tillbaka själva termostaten. Jag fick jobba en hel del för att få den "att blanda vattnet så som det står på vredet. Jag behövde inte byta själva termostatdelen.
    /B

PS Vår kran är kanske ngt äldre när jag tänker efter den installerades 2010 men i övrigt ser den identisk ut.

9. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Vår termostat sitter också till höger.

10. P
    Medlem Nivå 7
    Ok trodde den va monterad upponer. Aha kanske skulle testa att ta ur o göra ren den då till att börja med. Ok den går alltså att återmontera lite hur som. Annars en stor skiftnyckel till någon mutter och bara dra termostaten utåt?

11. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde men lossade väl den lilla täckbrickan och skruvade bort själva det kromade vredet osv. Men jag har för mig att jag fick/hämtade ngn sprängskiss. Ska se om jag hittar densamma. Tyvärr hittar jag den inte men den finns säkert på nätet att hämta från Tapwell, alt.tivt ring någon seriös röris så kanske de har ngt som är till din hjälp.
    /B

• Laddar…
  12. B
    Medlem Nivå 2
    Glöm inte att stänga av vattnet först - missade det själv vid motsvarande byte och fick springa in i angränsande tvättstuga och i panik hitta rätt kran :D Som tur var hade den lilla skruven som håller fast termostaten inte sköljts ner i avloppet... Bytet var i övrigt mycket enkelt och jag vill minnas att Tapwell skickade den nya termostaten helt utan kostnad för min del!

• Laddar…