Byggahus.se

Någon som har testat denna rödfärgspruta?

1. J
    Medlem · Kronoberg · 19 inlägg

johantest

Medlem
    Hej!

Har någon testat denna färgspruta för sprutmålning med rödfärg?

http://www.ullaredlantman.se/entreprenad/maskiner/behandig-fargspruta.html

Skulle vilja veta hur den står sig mot dyrare varianter, ex. från Hardi membranspruta. Hade velat veta om man behöver efterstryka med pensel eller om det kan bli jämt och bra. Det verkar nästan osannolikt prisvärt för en rödfärgsspruta. Man måste ju såklart ha en bra kompressor som man kopplar till.

Givetvis ska man ha använt rödfärg för sprutning och ingen förtunnad "pensel"-rödfärg med så mycket bindemedel.

Mvh

2. V
    Medlem · 22 inlägg

vgurra

Medlem
    Har inte provat. Var på väg att köpa en likadan som Jula säljer men deras support påstår att man bör ha en kompressor med mycket hög fri luftvolym för att kunna driva den. Trefaskompressor gäller enligt dem. Då går priset upp en hel del.... På rekommendation av samma support har jag köpt en högtrycksspruta från Jula (mkt billigt då det var en utgående modell).

Högt tryck lär inte vara någon bra kombination med rödfärgen då den slipar ner innanmätet i sprutan. Förhoppningsvis överlever den målning av loge och hus....

3. J
    Medlem · Kronoberg · 19 inlägg

johantest

Medlem
    Ah ok. Jag trodde faktiskt det hade räckt med ex. Julas kompressor som har 412 l/min på 2200 W. Skulle trefas behövas är det ju klart dyrare. Jag är ingen expert på kompressorer så jag vet inte alls hur det kommer vara att måla med en lite klenare. Vi har ingen direkt brådska eftersom vi gör detta på fritiden och inte som professionell syssla, att vänta på att kompressorn ska jobba upp trycket är egentligen inget jätteproblem.

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 856 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Jag är rädd att du kommer att se det hela på annat sätt när du gått några dagar med sprutan och 80 procent av tiden väntat på kompressorn.

Nu vet jag iofs inget som helst om hur mycket luft sprutan drar och hur mycket väntande det blir. Dock är jag tämligen säker på att man vill ha i det närmaste kontinuerlig drift vid exempelvis färgsprutning och slipning. Att vänta lite med mutterknack när man byter däck är inga problem, men att behöva vänta mer än enstaka gånger vid målning blir nog väldigt irriterande.

5. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 068 inlägg

GoForIt

Medlem
    Men det står ju i specifikationen på sprutan (som länkas i startinlägget) att luftförbrukningen är 250 l/min (maxtryck 5,5 bar).

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 856 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Var det en kommentar till mitt inlägg så var jag för lat för att läsa specen. :surprised: Jag skrev bara generellt om hur jag tror att man uppfattar det om man hela tiden måste vänta på kompressorn då man sprutar färg.

7. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 068 inlägg

GoForIt

Medlem
    Nej, den var inte specifikt riktad till dig..

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.