Byggahus.se

Någon som har kunskap om vad detta kan vara för brunn?

1. M
    Medlem · 4 inlägg

Maria&jerry

Medlem
    Hej! Vi ska byta avlopp på vårat hus som är byggt 1912 för vi håller på att fixa källaren. Vi har gräft fram avloppet inomhus och nu är den drygaste biten kvar, att gräva fram avloppsröret under husen och framför huset. Denna brunn som ni ser på bilden ligger ganska exakt framför där jag misstänker att avloppet skulle gå. Kan detta vara avloppet eller vad tror ni?
    Mvh maria

2. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 782 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Ser ut att vara en rens/spolbrunn.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 4 inlägg

Maria&jerry

Medlem
    Tack för ditt svar. Men då måste avloppet precis gå brevid.. Vet du möjligtvis vad en rens/spolbrunn har för funktion till huset?

4. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 782 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Det röret du ser sticka upp ansluter direkt på avloppsledningen (om det är som jag tror ). Om det finns något kvarvarande avlopp som inte är bortbilat kan någon hälla en hink vatten där samtidigt som du lyser ner i den misstänkta rensbrunnen, då får du se om det stämmer.
    Funktionen är att kunna skicka ner en spolslang eller ett rensband om det blivit stopp i avloppet, t ex för att ett av barnen tömt hela kattlådan i toaletten och spolat (har jag hört:cool:).

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 1 889 inlägg
    Man brukar dra samman dräneringsrören till en sådan brunn. Rör från vardera sidan av huset dras till brunnen och sen fortsätter ett gemensamt rör bort från brunnen.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 4 inlägg

Maria&jerry

Medlem
    Tanken med allt detta var att innan vi fixar källaren till en bo del, så kändes det smart att fixa nytt avlopp. Vi tänkte att om vi byter alla rör till plast fram till där sement röret börjar och sen kopplar vi på det nya röret ovanför gjutgärnsrören. Rörmokaren som ska utföra detta jobb tror att detta"förbaskade" cementrör ska finnas så att det endast räcker med att gräva inne. Men nu har jag gräft och tyvärr kan jag inte hitta en början på sement röret som når ut till brunnen. Så det blir att börja gräva utanför huset ca 2,5 m ner... Tänk om något kunde vara lätt någongång!

7. D
    Medlem · 1 889 inlägg
    Förstår inte riktigt. Vad är avsikten med att gräva ute? Skall du behålla gjutjärnsavloppet inne?

8. J
    Medlem · 7 115 inlägg
    Säkerligen så är ev cementröret strax innanför grundmuren eller så ansluter gjutjärnet strax utanför muren, det brukar vara 6 tum och då går ett 110 plaströr att sticka in i det. någon halvmeter. Runt skarven kan med fördel fyllas med betong så det blir som en svulst på ca 10 cm runt. Är det 4 tum cementrör finns anslutningsdon till det.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 7 115 inlägg
    Lite till, 110 röret är lite tunnare än cementröret invändigt. då petas några plastpåsar lite hårt ca 5 cm in och det blir tätt så inte betongen kan rinna in i rören. går att rulla påsarna till att passa som tätning.

10. M
    Medlem · 4 inlägg

Maria&jerry

Medlem
    Nej, jag ska inte behålla gjutgärnsavloppet, det är det som jag ska byta ut. Men jag tänkte att jag byter så pass att om det skulle bli problem så vet jag att systemet inne är iaf nytt. Det känns ju hopplöst om man har gjutit golv och lagt klinkers sen blir det läckage i något rör och mqn behöver bila upp golvet mm. Men jag hade velat haft ett nytt system fram till där sement röret hade börjat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.