Hej,
Nyinflyttad sedan maj i ett radhus, första gången jag bor i hus överlag så har inte bästa kollen. Jag vet att huset värms upp av ett vattenburet system med elpanna. Har dock ingen info om vad det är för typ av panna och hur den funkar. Har inte någon tillgång till några manualer eller liknande. Vet inte vad vredet och knapparna gör på interfacet. Ex. vrider man på vredet - påverkar man då temperaturen på vattnet i pannan eller hur mycket vatten som matas ut till elementen via pumpen? Den enda infon jag har är det som står på interfacet till elpannan/centralen: "CTC Type a2x2 B-541349". Se bifogade bilder.
Någon som har info om detta värmesystem? Manualer, tillverkare eller vad de olika knapparna/mätarna och vred har för funktion?
Tacksam för all input!
Nyinflyttad sedan maj i ett radhus, första gången jag bor i hus överlag så har inte bästa kollen. Jag vet att huset värms upp av ett vattenburet system med elpanna. Har dock ingen info om vad det är för typ av panna och hur den funkar. Har inte någon tillgång till några manualer eller liknande. Vet inte vad vredet och knapparna gör på interfacet. Ex. vrider man på vredet - påverkar man då temperaturen på vattnet i pannan eller hur mycket vatten som matas ut till elementen via pumpen? Den enda infon jag har är det som står på interfacet till elpannan/centralen: "CTC Type a2x2 B-541349". Se bifogade bilder.
Någon som har info om detta värmesystem? Manualer, tillverkare eller vad de olika knapparna/mätarna och vred har för funktion?
Tacksam för all input!
Vita plåten med handtaget bör vara öppningsbar.
Finns det ingen märkplåt någonstans på pannan?
Strömbrytarna:
Pump = Cirkulationspump till/från, cirkulerar pannvattnet i radiatorkretsen.
Effekt 1 = Elpatron steg 1
Effekt 2 = Elpatron steg 2
Effekt 3 = Elpatron steg 3
Vänstra mätaren: Aktuell panntemperatur
Mittenmätaren: Troligen framledningstemperaturen
Högra mätaren: Aktuellt tryck i Radiatorsystemet.
Strömbrytarna:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
CTC har manualer för nedladdning här: https://ctc.se/nedladdningar-konsument
Lite om var man kan hitta etiketter med serienummer etc: https://ctc.se/blogg/varmepump/guide-for-produktens-serienummer
Lite om var man kan hitta etiketter med serienummer etc: https://ctc.se/blogg/varmepump/guide-for-produktens-serienummer
Demmpa skrev:
Vita plåten med handtaget bör vara öppningsbar.
Strömbrytarna:
Ser så ut.
Ratten i mitten påverkar hur varmt det blir i huset.
Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Ratten i mitten påverkar hur varmt det blir i huset.[/QUOTE]
Detta hittade jag när jag öppnade locket. Från andra forum har jag hört olika saker om vad ratten gör. Vissa säger liksom du att det stur temperaturen, andra säger att det avgör hur mycket vatten som leds fram till elementen.
M mnils skrev:
Hur styer jag panntemperaturen? Jag har ju tre effektlägen. Det är väl effekten som styr panntemperaturen? Eller styr jag panntemperaturen med vredet? I somras låg panntempen på ca 70 grader, effekt 1 och pump var på och vredet var inställt på ca 0,3 (mellan 0 och 1). Dvs enda skillnaden nu är att jag skruvat upp vredet en bit men fortfarande samma panntemp som i somras?
Vad ska jag göra, eller vilken inställning ska jag ha, för att få ned panntempen? Sänker jag panntempen så sänks väl även tempen ut till elementen (stigartemperatur mätaren i bilden ovan). Pannan är ju gammal, kan det vara så att den bränner på mer men lyckas inte komma upp i högre temp på vattnet än 50grader med denna inställning?
Panntemperaturen styrs säkert av de tre effektlägena. 60-70 °C räcker som panntemp och för varmvattnet. Sedan shuntar man ut värme från pannan genom att vrida det grå vredet. Ju kallare ute desto högre stigartemperatur behövs det. Om det finns termostater på radiatorerna kommer dessa att dämpa värmen så det inte blir för varmt i huset.
Så i mitt fall, vad ska jag göra för att sänka panntempen till säg 60 grader? Jag kan ju inte stänga av effekt 1, då är alla effektlägen av... Eller?J Josth skrev:Panntemperaturen styrs säkert av de tre effektlägena. 60-70 °C räcker som panntemp och för varmvattnet. Sedan shuntar man ut värme från pannan genom att vrida det grå vredet. Ju kallare ute desto högre stigartemperatur behövs det. Om det finns termostater på radiatorerna kommer dessa att dämpa värmen så det inte blir för varmt i huset.
Nej precis, åtminstone effektläge 1 behövs ju för att hålla varmt i pannan. Man skulle behövt manualen för att se hur temperaturstyrningen ser ut och om den kan justeras. Men huvudsaken att den fungerar med 75 °C i alla fall. Sedan är det ju läge för att byta till en ny panna av någon lämplig sort och automatisk styrning, t.ex. värmepump om radiatorerna i huset är lämpliga för det. Värmepumpar jobbar med lägre temperaturer än el-pannor så radiatorerna ska vara ganska stora/tjocka för att fungera bra med lägre stigartemperaturer.
Om jag skulle installera en luftvärmepump, så kommer jag inte undan med att pannan måste vara igång ändå för att värma vattnet va? Så även om värmepump är på plats, kan jag inte stänga av effektläge 1 för då får jag inget varmvatten hemma. Och om effektläge 1 står på, och minsta panntemperaturen är 70-75 grader, så kommer ju den dra el hela tiden för att hålla tappvattnet varmt. Så i teorin kommer jag väl få ännu högre elräkning om jag har både luftvärmepump och elpannan igång?J Josth skrev:Nej precis, åtminstone effektläge 1 behövs ju för att hålla varmt i pannan. Man skulle behövt manualen för att se hur temperaturstyrningen ser ut och om den kan justeras. Men huvudsaken att den fungerar med 75 °C i alla fall. Sedan är det ju läge för att byta till en ny panna av någon lämplig sort och automatisk styrning, t.ex. värmepump om radiatorerna i huset är lämpliga för det. Värmepumpar jobbar med lägre temperaturer än el-pannor så radiatorerna ska vara ganska stora/tjocka för att fungera bra med lägre stigartemperaturer.
Den kokar ju inte, det sitter en drifttermostat någon stans, i luckan eller bakom den nedre plåten. Troligtvis är det en del el-grejer bakom den nedre plåten. Den på mitten med gradering 1 - 10 är en shunt , kan inte säga om reglerar med EL , dom brukar vara svarta där det nu är vitt. Öppna nertill och fota så nära som möjligt och allt kommer med.
Liknande trådar
-
Någon som har mer info om bastun som heter iglu sauna ifrån estland
Bastu -
Någon info om gammal liten combi-maskin FEMA ?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
någon som har information om VILLA FURULIDEN??
Hustillverkare -
Bygga ut huset - någon som har info??
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Landsbrohus - någon som har info?
Hustillverkare