Vad har ni för erfarenheter? Kan man få bort den röda tonen i betongen och röda stenar som finns i betongen? Har läst om att diffusionsöppen silikatfärg kan gå att måla med (man brukar göra det på tegelfasader) men hur håller det att gå på? Vill eg inte att det ska få en enhetlig färg utan att den grå färgen ska vara lite flammig och levande. Har även läst att det går att späda ut silikatfärgen så att den istället fungerar som en lasyr, men hur bra döljer den röd färg då?
Även läst att det finns lasyr för utomhusbruk. Någon som provat det?
Man kan tydligen också måla med pigmenterad cement? Någon som provat det?

S
Vad är det du vill måla? Gjutet betonggolv eller trädgårdsplattor?

S sinuslinus skrev:
Vad är det du vill måla? Gjutet betonggolv eller trädgårdsplattor?
Trädgårdsplattor

Måttband visar dimensioner på brun trädgårdsplatta, ca 23 cm, i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser de ut för tillfället

Modern badrum med svartvita kontraster, mönstrat golv, vit kommod och en duschhörna.
Skapa konto
Grå tvättstugeinredning mot vägg med svartvit, fiskskal-mönstrad betonglook på golvet.
Skapa konto
Och något dylikt skulle jag vilja att de ska se ut

S sinuslinus skrev:
Silikatfärg tål inte slitaget på golv.

Är det typ sånt här du tänker dig?
[länk]

Det verkar vara baserat på vattenglas precis som silikat.
Tack för tipset! Har tänkt använda vattenglas till betongplattan i vår friggebod för att jag vill ha frilagd betong där men har inte läst om att man kan färga med sådan också. Var rätt dyrt men om man måste behandla om varje år så rör det sig om ca 1000kr/år och det kan jag leva med :D
Har frågat företaget direkt om vad de tror om att färga in de röda betongplattorna till grå/svart så väntar på svar.
Ha en fin dag :D

S sinuslinus skrev:
Silikatfärg tål inte slitaget på golv.

Är det typ sånt här du tänker dig?
[länk]

Det verkar vara baserat på vattenglas precis som silikat.
Fick svar från återförsäljaren:

Hej! Man kan absolut färga in de plattorna i kulörerna du visar på bilderna. Det är dock så att stenarna och de olika färgerna i plattorna ändå kommer skifta i kulör lite. Detta tycker jag personligen är bra, annars blir stenen väldigt platt i utseendet. Jag ser alltså inga problem med att färga in detta för att efterlikna bilden. Dock finns det ett annat tråkigt problem just nu med produkten. Fabriken i Frankrike är stängd p.g.a. rådande omständigheter så när vi får in den i sortimentet igen är väldigt osäkert. Jag skulle gissa på att det tar minst en månad till eftersom produktionen måste komma igång igen.

Färgen varar förresten längre än vad foppatofflorna någonsin kommer att göra. Produkten är godkänd att användas på högtrafikerade vägar och håller lika länge som betongen i sig, så det är inget att oroa sig över. Den kommer inte heller blekna med tiden då den är UV-stabil. Det fungerar alltså inte som en vanlig färg.

Tack till dig som tipsade ❤️ Jag kommer köpa denna produkt.

Har du fått tag i färgen och provat måla? Jag skulle vilja måla vår entretrapp och eftersöker samma något flammiga resultat som dig!

• Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
PergolaChristian
Också intresserad att veta om du gick vidare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.