Byggahus.se

Någon som har erfarenhet av IKEA SMAKLIG induktionshäll?

1. E
    Medlem · Nivå 5
    Mina föräldrar håller på att göra om i sitt kök, och funderar på att skaffa induktionshällen "SMAKLIG" från IKEA. Denna häll är tillverkad av Electrolux, och jag har hört att Electrolux hällar ofta ger ifrån sig högfrekventa kraftiga oljud på hög effekt, nästan oavsett vad man använder för kärl på dem (och jag har också upplevt detta ljud själv på en lite äldre (ca 2 år gammal) IKEA-häll. Det låter fruktansvärt illa).

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av IKEA SMAKLIG induktionshäll, och hur det är med ljud från den? Är det några högfrekventa ljud på hög effekt/booster?

Övriga synpunkter på denna häll uppskattas också.

Länk till SMAKLIG på IKEAs hemsida: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20222830/

/Erik

2. M
    Medlem Nivå 9
    Vet bara att vi har en Nutid från IKEA som är tre år gammal, har aldrig störts av några ljud från den. Den nya hällen du länkar till ser väldigt prisvärd ut

Sent from my LT22i using Byggahus

3. K
    Medlem Nivå 3
    Enligt det jag hört så är ikeas hällar tillverkade i en fabrik som ägs av electrolux och inte alls på samma fabrik som electrolux egna hällar.

/RF

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Ljudet från induktionshällarna kommer såvitt jag vet från ojämnheter i kokkärlen, inte från hällen.

5. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Ett vanligt backtalk rykte som brukar skvadas från vitvaruhandlare. Elux har kanske 5% IKEA så det finns inga utrymmen ekonomiskt med egen fabrik. Dessutom så handlar det om att pussla ihop Elux standardkomponenter och bygga in dessa i ett Ikea anpassat skal.
    Mao inget du behöver oroa dig för.

Edit: så just att du jobbar med vitvaror själv.... Så du kanske talar i egen sak eller är ett offer för ryktesspridning;)

6. T
    Medlem Nivå 3
    Vi har en Electrolux induktionshäll. Tror det var den värsta man kunde köpa 2010 när vi renoverade.
    Vi har problem med att det tjuter högt när man sätter på högsta effekt. Det spelar ingen roll om det är gjutjärnsgryta, gamal eller ny kastrull. Vi har provat allt.
    Men ljudet uppstår bara när grytan är kall och man kör max-effekt.

Men!
    Jag har hittat en lösning som dessutom underlättar vid matlagning.
    En induktionshäll har en ju glasyta som gör att alla kastruller och stekplåtar glider runt när man rör runt i kokkärlet och inte håller i med den andra handen i handtaget.
    Jag tog en grytlapp i silikon, den runda sorten 120mm i diameter och 3mm tjock, och la den på spisen under grytan/plåten.
    Då försvinner ljudet och dessutom slutar kokkärlet flytta sig när man lagar mat.

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 3

Japp som jag skrev enligt det jag hört =) , men vet även hur det varit från "whirlpool"-tiden där whirlpool ville förneka all inblandelse med ikea. Så kan tänka mig att det är liknade för electrolux just nu....
    Tyvärr är inget så enkelt som att ett märke är ett bra märke eller ett dåligt märke idag, men möjligtvis undantag för Miele.

TS får ursäkta off topic, har ingen erfarenhet att bistå med på nämnd häll.

/RF

8. Miles
    Medlem Nivå 7
    Ikea har bra pris på Smaklig nu (Ikea Family inkl. ugn) ... någon nu som har erfarenhet av den, om den låter mycket m.m.?

9. E
    Medlem · Nivå 5
    Hej!

Har nu använt den i ca 2 år och den fungerar bra!

Ibland kan boosterfunktionen vara svår att få igång direkt från avstängd zon, men stänger man av och provar igen brukar det funka, eller om man väntar några sekunder. Den startar ofta på 9 istället först. Inget stort problem för mig men lite irriterande.

Den låter en del, dels pga de inbyggda fläktarna och dels ger den ifrån sig högfrekventa ljud som skär i öronen ibland. Det sistnämnda beror väldigt mycket på kokkärlet i kombination med inställd effekt. Min teori är att vissa kokkärl resonerar vid vissa av frekvenserna som hällen använder.

Vad gäller fläktarna så är det inget speciellt störande ljud för mig, och de slår av rätt fort efter att hällen stängs av, och kör man enstaka zon på låg effekt så stängs de ofta av.

Upplever att zonerna blir varmare i mitten än vid sidorna, men för priset är det svårt att klaga på det. Gillar att varje zon har egen effektinställning med siffror, så man slipper trycka upprepade gånger på nån plus/minussymbol som på många andra i prisklasserna runt och över denna. Det var en stor anledning till att just denna valdes.

Över lag väldigt nöjd.

Fast man vet ju inte om konstruktionen ser lika ut nu som då. De kan ju kanske ha löst något av problemen jag nämnde.

• Laddar…