Köpte en sådan häromdagen och det verksr vara en rejäl maskin. Lite fundersam på varför den har räflat bord istället för helt slätt som de flesta. Är det för att minska friktionen?
Npgin som har en bra sida för att köpa stål till den?
Npgin som har en bra sida för att köpa stål till den?
Redigerat:
Att bordet är räfflat är nog mest en effekt av att metallen är planhyvlad på gammalt klassiskt vis istället för planfräst och sedan slipad.
Sen minskar det troligen friktionen lite också.
Övrigt vet jag inte tyvärr.
Sen minskar det troligen friktionen lite också.
Övrigt vet jag inte tyvärr.
Kvalitetsmaskiner har oftast hyvlade bord med synliga ränder. Det är det normala utförandet skulle jag säga.
Det finns visst någon DIN norm för exakt hur djupa vågdalarna får vara och exakt hus breda fårorna får vara. Ränderna påstås minska friktionen något och framför allt får man mycket god bearbetningsnogrannhet då man planhyvlar järn i stället för att fräsa det plant.
Sedan finns det maskiner med planfrästa eller bord där spåren går i cirkelform men det är ett billigare utförande som anses ge större friktion och sämre planhet.
Sedan finns det hyvlade bord där man har tagit sista skäret med ett speciellt planstål som ger nästan osynliga ränder. Min bandsåg har sådant bord. Att planhyvla på det viset är besvärligt men det förekommer framför allt på äldre engelska och amerikanska maskiner.
Sedan finns det planfrästa och slipade bord som är absolut släta utan bearbetningsspår. De anses ha större friktion än hyvlade bord men jag vet inte om det är sant.
Såhär går det till då man planhyvlar en maskindel.
Det finns visst någon DIN norm för exakt hur djupa vågdalarna får vara och exakt hus breda fårorna får vara. Ränderna påstås minska friktionen något och framför allt får man mycket god bearbetningsnogrannhet då man planhyvlar järn i stället för att fräsa det plant.
Sedan finns det maskiner med planfrästa eller bord där spåren går i cirkelform men det är ett billigare utförande som anses ge större friktion och sämre planhet.
Sedan finns det hyvlade bord där man har tagit sista skäret med ett speciellt planstål som ger nästan osynliga ränder. Min bandsåg har sådant bord. Att planhyvla på det viset är besvärligt men det förekommer framför allt på äldre engelska och amerikanska maskiner.
Sedan finns det planfrästa och slipade bord som är absolut släta utan bearbetningsspår. De anses ha större friktion än hyvlade bord men jag vet inte om det är sant.
Såhär går det till då man planhyvlar en maskindel.
Ett typiskt hyvlat bord. Precis så som det brukar vara på en kvalitetsmaskin.
Om betten inte har några extra infräsningar för höjdinställningsskruvar kan man beställa nya snabbstålsbett direkt från Edessö eller någon annan tillverkare. Det lönar sig att köpa kvalitet.
Om betten har någon typ av inställningshack eller hål blir du tvungen att beställa dem genom något sliperi som vässer och tillverkar bett för industrin och be dem göra de där hacken eller hålen.
Det lönar sig att ha två satser med bett så man kan använda den ena satsen medan den andra är på vässning.
Är de gamla betten så dåliga att de inte går att putsa upp och skicka på vässning?
Om betten inte har några extra infräsningar för höjdinställningsskruvar kan man beställa nya snabbstålsbett direkt från Edessö eller någon annan tillverkare. Det lönar sig att köpa kvalitet.
Om betten har någon typ av inställningshack eller hål blir du tvungen att beställa dem genom något sliperi som vässer och tillverkar bett för industrin och be dem göra de där hacken eller hålen.
Det lönar sig att ha två satser med bett så man kan använda den ena satsen medan den andra är på vässning.
Är de gamla betten så dåliga att de inte går att putsa upp och skicka på vässning?
Jag har också en. Men den är numera en Luna P30 dvs används endast som separat planhyvel modell mindre. Jag ledsnade på att riktanhållet (pga utnötta delar) aldrig riktigt kom överens med mig och var trött på att laga maskiner så jag lyfte av borden. Har en ejca 400mm rikt så jag klarar mig utan den funktionen. Som planhyvel däremot är den snudd på fantastisk. 3 stål ger jämna fina bitar och det är inte många hundradelar det skiljer i tjocklek över de hyvlade bitarnas längd vad jag märkt.
Har precis bytt rullkedjan till drivning/matning och ställt in in-& utmatningsrullarna för den krånglade lite men den är bättre nu även om den säkert kan skruvas lite till för att bli perfekt.
Håller den bara tills jag har råd med en större planhyvel så är det okej.
Överlag en mycket kompetent maskin och i synnerhet för hobby anser jag.
Har långhålsborr på min också och det är även det riktigt bra. Inget glapp och går mjukt och lätt.
För den som undrar är det VEBA i Italien som byggt maskinen och de har en nästan likadan maskin i produktion än idag. Men hör inte av dig till dom om du behöver hjälp. De är trevliga som få, både på mail och telefon, men de svarar nästan aldrig
Nu blev de långt...
Har precis bytt rullkedjan till drivning/matning och ställt in in-& utmatningsrullarna för den krånglade lite men den är bättre nu även om den säkert kan skruvas lite till för att bli perfekt.
Håller den bara tills jag har råd med en större planhyvel så är det okej.
Överlag en mycket kompetent maskin och i synnerhet för hobby anser jag.
Har långhålsborr på min också och det är även det riktigt bra. Inget glapp och går mjukt och lätt.
För den som undrar är det VEBA i Italien som byggt maskinen och de har en nästan likadan maskin i produktion än idag. Men hör inte av dig till dom om du behöver hjälp. De är trevliga som få, både på mail och telefon, men de svarar nästan aldrig
Nu blev de långt...
Hur mycket är en sån här värd, mellan tummen och pekfingret? Om man utgår från att allt är fungerande men i begagnat skick.
Det är nämligen andra gången jag ser en annons med den här där säljaren skriver ”kom med bud”, för en oinvigd som mig är det helt omöjligt att veta vad som är rimligt, inte hittar jag något som kan hjälpa på google heller.
Pratar vi om ett par tusenlappar? Fem tusen? Tio?
Det är nämligen andra gången jag ser en annons med den här där säljaren skriver ”kom med bud”, för en oinvigd som mig är det helt omöjligt att veta vad som är rimligt, inte hittar jag något som kan hjälpa på google heller.
Pratar vi om ett par tusenlappar? Fem tusen? Tio?
Liknande trådar
-
Någon som vet var man hittar en svart metallist ca 2000x30mm (platt, ingen hörnlist)?
Tillbyggnad -
Har en Luna bs320 bandsåg fräsch och fin. Om någon är intresserad
Möbelsnickeri -
Luna krp 40
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Luna KRP 35 renovering
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Luna KRP41 Rikt- och Planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon